The seriousness of the COVID-19 pandemic and the lock down measures brought
about a lot of changes in the life style of individuals. Online communication amongst
businesses and their Customers has become the new normal as consumers can now
order and receive their daily needs conveniently at their homes. The major aim of the
study was to ascertain whether the MSMEs in the TRNC actually joined people in
many other places to ameliorate the pandemic situation by making effective use of the
digital media in buying and selling during and after the lock down measures. Five
research questions and three hypotheses were formulated to guide the study. The study
adopted the survey research design using respondents in the whole of TRNC as the
population of study. Three out of the five regions were randomly selected from where
a sample of n= 397 respondents were also selected using the simple random sampling
technique.
A self-designed questionnaire in the five-point Likert format was administered on the
respondents. The items focused on issues such as the digital communication media
mostly used in interacting and the challenges met. The data were collected and
analyzed using the test for significant difference. Furthermore, the data obtained was
used in making statistical inferences about the population represented by the sample.
A reliability test was done to find the reliability Cronbach alpha of the questions asked
and the results indicate: α. .90. The ratings are based on the use, opinion, and
experiences of the respondents on the digital communication channels used in
interacting during the Coronavirus pandemic. Among the discoveries made was that,
during the COVID-19 lockdown MSMEs predominately preferred to use digital media
as a means of communication in TRNC and others. The study therefore makes
recommendation for further studies.
ÖZ:
COVID-19 pandemisinin ciddiyeti ve karantina önlemleri, bireylerin yaşam
tarzlarında birçok değişikliği beraberinde getirdi. İşletmeler ve müşterileri arasındaki
çevrimiçi iletişim, tüketicilerin artık günlük ihtiyaçlarını evlerinde rahatça sipariş edip
alabilmeleri nedeniyle yeni normal haline geldi. Çalışmanın temel amacı, KKTC'deki
KOBİ'lerin, karantina önlemleri sırasında ve sonrasında dijital medyayı alım satımda
etkin bir şekilde kullanarak pandemi durumunu iyileştirmek için başka birçok yerde
insanlara katılıp katılmadığını belirlemekti. Çalışmayı yönlendirmek için beş araştırma
sorusu ve üç hipotez formüle edilmiştir. Çalışma, araştırma evreni olarak KKTC'nin
tamamında yanıt verenlerin kullanıldığı anket araştırma tasarımını benimsemiştir. Beş
bölgeden üçü, rastgele örnekleme tekniği kullanılarak n= 397 katılımcıdan oluşan bir
örneklemin seçildiği rastgele ele alınmıştır.
Katılımcılara beşli Likert formatında kendi tasarlanan bir anket uygulanmıştır.
Buradaki öğeler, etkileşimde en çok kullanılan dijital iletişim ortamı ve karşılaşılan
zorluklar gibi konulara odaklanmıştır. Veriler toplanmış ve anlamlı farklılık testi
kullanılarak analiz edilmiştir. Ayrıca elde edilen veriler, örneklemin temsil ettiği
anakütle hakkında istatistiksel çıkarımlarda da kullanılmıştır. Sorulan soruların
Cronbach alfa güvenirliğini bulmak için bir güvenirlik testi yapıldı ve sonuçlar şunu
gösteriyor: α. .90. Derecelendirmeler, katılımcıların koronavirüs pandemisi sırasında
etkileşimde kullanılan dijital iletişim kanallarına ilişkin kullanım, görüş ve
deneyimlerine dayanmaktadır. Yapılan keşifler arasında, COVID-19 karantinası
sırasında MSME'lerin ağırlıklı olarak KKTC ve diğer ülkelerde bir iletişim aracı olarak
dijital medyayı kullanmayı tercih ettikleri vardı. Bu nedenle çalışma, daha sonraki
çalışmalar için önerilerde bulunmaktadır.