The smart tourism industry is growing, with the use and application of technology to
make travel more enjoyable, but the information privacy concerns of today’s tourists
obtained by the big data available to the destination and service providers constitute a
major problem for smart tourism. The issue of data privacy can affect the sustainability
and economic gains of the various smart tourism destinations around the world. This
study investigates privacy concerns, perceived risk, control of information, service
provider trusts in a smart tourism destination, and the resulting behavioral intentions.
The results were obtained using an online survey of 384 respondents that have visited
Dubai, one of the world’s most popular smart tourism destinations. The results showed
that using context as an environmental factor is helpful to mitigate the tourists' negative
privacy concerns and perceived risk towards trust in a smart tourism destination.
Therefore, previous privacy violation experience as a personal factor is a risk that is
negatively related to trust in the smart tourism destination and the service providers.
The study provides meaningful and applicable contributions on smart tourism to
destination management organizations (DMO’s) and service providers on what
influences and mitigates the privacy concern of today’s tourists using mobile
application location-based services available in a smart tourism destination, building
on the social cognitive theory and risk-benefit analysis of the privacy calculus theory.
ÖZ:
Akıllı turizm endüstrisi, seyahati daha keyifli hale getirmek için teknolojinin kullanımı
ve uygulanması ile büyüyor, ancak destinasyon ve hizmet sağlayıcılara sunulan büyük
verilerle elde edilen günümüz turistlerinin bilgi gizliliği endişeleri akıllı turizm için
büyük bir sorun teşkil ediyor. Veri gizliliği konusu, dünyadaki çeşitli akıllı turizm
destinasyonlarının sürdürülebilirliğini ve ekonomik kazanımlarını etkileyebilir. Bu
çalışma, mahremiyet endişelerini, algılanan riski, bilginin kontrolünü, hizmet
sağlayıcının akıllı bir turizm destinasyonuna olan güvenini ve sonuçta ortaya çıkan
davranışsal niyetleri araştırmaktadır. Sonuçlar, dünyanın en popüler akıllı turizm
destinasyonlarından biri olan Dubai'yi ziyaret eden 384 katılımcının katıldığı çevrimiçi
bir anket kullanılarak elde edildi. Sonuçlar, bağlamı çevresel bir faktör olarak
kullanmanın, turistlerin olumsuz mahremiyet endişelerini ve akıllı bir turizm
destinasyonunda güvene yönelik algılanan riski azaltmaya yardımcı olduğunu
göstermiştir. Ayrıca, kişisel bir faktör olarak önceki mahremiyet ihlali deneyimi, akıllı
turizm destinasyonuna ve hizmet sağlayıcılara duyulan güven ile olumsuz ilişkili bir.
Çalışma, akıllı turizm destinasyonunda mevcut olan mobil uygulama konum tabanlı
hizmetleri kullanan günümüz turistlerinin mahremiyet endişesini neyin etkilediği ve
azalttığı konusunda destinasyon yönetimi organizasyonlarına (DMO'lar) ve hizmet
sağlayıcılara akıllı turizm konusunda anlamlı katkılar sağlamaktadır. mahremiyet
hesabı teorisinin risk-fayda analizi.