Effect of Privacy Concern, Risk, and Information Control in a Smart Tourism Destination

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Öztüren, Ali (Supervisor)
dc.contributor.advisor İlkan, Mustafa (Co-Supervisor)
dc.contributor.author Afolabi, Olayinka Olasumbo
dc.date.accessioned 2024-10-18T10:38:23Z
dc.date.available 2024-10-18T10:38:23Z
dc.date.issued 2021-09
dc.date.submitted 2021-09
dc.identifier.citation Afolabi, Olayinka Olasumbo. (2021). Effect of Privacy Concern, Risk, and Information Control in a Smart Tourism Destination.Thesis (Ph.D.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Faculty of Tourism, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/6201
dc.description Doctor of Philosophy in Tourism Management. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (Ph.D.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism, 2021. Co-Supervisor: Prof. Dr. Mustafa İlkan abd Supervisor: Prof. Dr. Ali Öztüren en_US
dc.description.abstract The smart tourism industry is growing, with the use and application of technology to make travel more enjoyable, but the information privacy concerns of today’s tourists obtained by the big data available to the destination and service providers constitute a major problem for smart tourism. The issue of data privacy can affect the sustainability and economic gains of the various smart tourism destinations around the world. This study investigates privacy concerns, perceived risk, control of information, service provider trusts in a smart tourism destination, and the resulting behavioral intentions. The results were obtained using an online survey of 384 respondents that have visited Dubai, one of the world’s most popular smart tourism destinations. The results showed that using context as an environmental factor is helpful to mitigate the tourists' negative privacy concerns and perceived risk towards trust in a smart tourism destination. Therefore, previous privacy violation experience as a personal factor is a risk that is negatively related to trust in the smart tourism destination and the service providers. The study provides meaningful and applicable contributions on smart tourism to destination management organizations (DMO’s) and service providers on what influences and mitigates the privacy concern of today’s tourists using mobile application location-based services available in a smart tourism destination, building on the social cognitive theory and risk-benefit analysis of the privacy calculus theory. en_US
dc.description.abstract ÖZ: Akıllı turizm endüstrisi, seyahati daha keyifli hale getirmek için teknolojinin kullanımı ve uygulanması ile büyüyor, ancak destinasyon ve hizmet sağlayıcılara sunulan büyük verilerle elde edilen günümüz turistlerinin bilgi gizliliği endişeleri akıllı turizm için büyük bir sorun teşkil ediyor. Veri gizliliği konusu, dünyadaki çeşitli akıllı turizm destinasyonlarının sürdürülebilirliğini ve ekonomik kazanımlarını etkileyebilir. Bu çalışma, mahremiyet endişelerini, algılanan riski, bilginin kontrolünü, hizmet sağlayıcının akıllı bir turizm destinasyonuna olan güvenini ve sonuçta ortaya çıkan davranışsal niyetleri araştırmaktadır. Sonuçlar, dünyanın en popüler akıllı turizm destinasyonlarından biri olan Dubai'yi ziyaret eden 384 katılımcının katıldığı çevrimiçi bir anket kullanılarak elde edildi. Sonuçlar, bağlamı çevresel bir faktör olarak kullanmanın, turistlerin olumsuz mahremiyet endişelerini ve akıllı bir turizm destinasyonunda güvene yönelik algılanan riski azaltmaya yardımcı olduğunu göstermiştir. Ayrıca, kişisel bir faktör olarak önceki mahremiyet ihlali deneyimi, akıllı turizm destinasyonuna ve hizmet sağlayıcılara duyulan güven ile olumsuz ilişkili bir. Çalışma, akıllı turizm destinasyonunda mevcut olan mobil uygulama konum tabanlı hizmetleri kullanan günümüz turistlerinin mahremiyet endişesini neyin etkilediği ve azalttığı konusunda destinasyon yönetimi organizasyonlarına (DMO'lar) ve hizmet sağlayıcılara akıllı turizm konusunda anlamlı katkılar sağlamaktadır. mahremiyet hesabı teorisinin risk-fayda analizi. en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Tourism Faculty en_US
dc.subject Tourism--Hotel Industry--Creative ability in business--Success in business en_US
dc.subject smart tourism destination; mobile application; service providers; trust; privacy concern; location-based services; destination management organization en_US
dc.title Effect of Privacy Concern, Risk, and Information Control in a Smart Tourism Destination en_US
dc.type doctoralThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record