Purchasing an automobile is one of the most expensive decisions among younger
generations, yet an increasing number of international university students in Northern
Cyprus keep acquiring luxury ones. Even so, it is unclear what motivates
international students into such expensive purchasing behavior, and as a result this
study seeks to investigate factors that prompt such behavior, and the effects of
Facebook as a new media tool on automobile purchasing behavior among
international students in Northern Cyprus. It aims to establish a relationship between
Facebook use, brand loyalty, automobile purchasing behavior, and other moderating
factors such as need to boost self-esteem and travel convenience, as well as age and
family income.
This is a quantitative research design. It uses online questionnaires, with 400 (133
female, 267 male) randomly selected international students in Northern Cyprus, from
the 2020/2021 spring semester as study participants. With Google forms, 40-question
English questionnaires were created and distributed online through Whatsapp,
Facebook, and Snapchat. The study found several links between Facebook and
automobile purchasing behavior among international students. For example, it found
links between brand loyalty and Facebook use, automobile reviews and automobile
purchasing behavior, and self-esteem/convenience and automobile purchasing
behavior. However, no relationship was found between automobile purchasing
behavior and the ages/yearly family income of international students in Northern
Cyprus. Consequently, the findings showed a relationship between Facebook and
automobile buying behavior among international students in Northern Cyprus.
ÖZ: Otomobil satın almak genç nesiller arasında en pahalı kararlardan biri olmasına
rağmen, Kuzey Kıbrıs'ta giderek artan sayıda uluslararası üniversite öğrencisi lüks
araba satın alma eğilimi göstermektedir. Ancak üniversite öğrencilerinin bu denli
pahalı satınalma davranışına iten dürtü ise pek net değildir. Bu bağlamda, bu çalışma,
Kuzey Kıbrıs'taki uluslararası öğrenciler arasında otomobil satın alma davranışını,
yeni medya aracı olarak Facebook kullanımı ve otomobil satın alma davranışı
üzerindeki etkilerini araştırmaktadır.Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin
Facebook kullanımı, marka sadakati, otomobil satın alma davranışı ve benlik
saygısını artırma ihtiyacı ve seyahat kolaylığı gibi diğer faktörler ile yaş ve aile geliri
arasında bir ilişkiyi araştırmaktır.
Bu çalışma, nicel araştırma tasarımı kullanılarak çevrimiçi anket kullanılmasına
dayanmaktadır. Evren örneklemi olarak Kuzey Kıbrıs'ta 2020/2021 bahar
döneminden rastgele seçilen 400 (133 kadın, 267 erkek) uluslararası öğrenci
kullanılmıştır. Google ile 40 soruluk İngilizce anketler hazırlanmış ve whatsapp,
Facebook ve Snapchat aracılığıyla öğrencilere iletilmiştir. Bu çalışma sonuncunda,
Kuzey Kıbrıs'taki uluslararası öğrencilerin Facebook kullanımı ile marka sadakati,
otomobil değerlendirmeleri ve otomobil satın alma davranışı ve benlik
saygısı/kolaylık ve otomobil satın alma davranışı arasında istatistik ilişkiler
bulunurken, otomobil satın alma davranışı ile yaş/yıllık aile geliri arasında bir ilişki
bulunmamaktadır. Netice itibarıyla Sonuçlar Facebook ile otomobil satın alma
davranışı arasında Kuzey Kıbrıs’taki uluslarası öğrenciler arasında bir ilintiye işaret
etmektedir.