ÖZ:
Bu araştırmada, lise öğrencilerinde internet bağımlılığı düzeyleri belirlenerek
farklı değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Tanımlayıcı tasarımın
kullanıldığı araştırmada çalışma grubunu 2021-2022 öğretim yılı 1. Döneminde
K.K.T.C Mağusa ilçesinde yer alan lisede öğrenim gören öğrenciler oluşturmuştur.
Araştırmanın verileri “İnternet Bağımlılık Ölçeği” ile toplanmıştır.
Sosyo-demografik özellikler ve kendine ait bilgisayar ve kendine ait akıllı
telefon olma durumu, eğlence ve oyun için günlük internet kullanım süresi gibi
değişkenler incelenmiştir. Öğrencilerin İBÖ genel puanlarına göre %35.60 ı yüksek
düzey bağımlılık puanlarının olduğu, İBÖ yoksunluk alt boyutu puanlarına göre %
37.90 ı , kontrol güçlüğü alt boyutu puanlarına göre % 37.70 i , işlevsellikte bozulma
alt boyutu puanlarına göre % 37.40 ı , ve sosyalizasyon alt boyutu puanlarına göre ise
% 37. 40 ısın yüksek internet bağımlılığı olduğu görülmüştür.
Sonuç olarak lise öğrencilerinin cinsiyet, yaş, sınıf, internet kullanım amaçları
ve internet kullanım süreleri gibi değişkenlerin internet bağımlılığı düzeylerinde etkili
olduğu belirlenmiştir. İnternet bağımlılığı risk grubundaki öğrenciler için ailelerden de
destek alarak, çeşitli aktivite planları, eğitimler, güvenli internet paketi kullanımı gibi
önerilerde bulunulmuştur.
In this study, it was aimed to determine the internet addiction levels of high
school students and to examine them in terms of different variables. In the study, in
which descriptive design was used, the study group consisted of students studying at
a high school in the TRNC Famagusta district in the first semester of the 2021-2022
academic year. The data of the assignment were collected with the 'internet addiction
scale'.
Variables such as socio-demographic characteristics and having one's own
computer and smartphone, daily internet usage time for entertainment and games were
examined. According to the students' IAS general scores, 35.60% of the students have
high-level addiction scores, 37.90% of the students according to the scores of the IAS
deprivation sub-dimension, 37.70% according to the control difficulty sub-dimension
scores, 37.40% according to the dysfunctional sub-dimension scores, and according to
the socialization sub-dimension scores. It has been observed that 37.40% of them have
high internet addiction.
As a result, it was determined that variables such as high school students'
gender, age, class, internet use purposes and internet use duration were effective on
internet addiction levels. For students in the risk group of Internet addiction, with the
support of their families, suggestions were made such as various activity plans,
trainings, and the use of safe internet packages.