Globalization or rapid change in communication and information resources has
caused a various change in traditional marketing tools among consumers. This has
required a study of digital marketing as a requirement for competitiveness in the
SMEs enterprises.
The purpose of this study was conducted to explore the effects of digital marketing
channels of the competitiveness of SMEs in Palestine. The researcher designed a
questionnaire that had a response rate of 82 %, the researcher used convenience
sampling and non-probability sampling. Data was obtained through questionnaire
administered directly by the researcher to the respondents. The gathered data was
analyzed by SPSS and Microsoft Excel. By using regression analysis, quantitative
data were collected and analyzed to establish the importance of the correlation
coefficient of the association between the variable.
The study shows that digital marketing has become key essential for all businesses in
different sectors. Therefore, marketers are advised to enter into digital marketing
platforms and start experimenting. It is also advisable that business management
make investments in digital marketing platforms so that the potential for digital
marketing is fully exploited.
ÖZ:
Küreselleşme veya İletişim ve bilgi kaynaklarındaki hızlı değişim, tüketiciler
arasında geleneksel pazarlama araçlarında çeşitli değişikliklere neden olmuştur. Bu,
KOBİ'lerin işletmelerinde rekabet gücü için bir gereklilik olarak dijital pazarlamanın
incelenmesini gerektirmiştir.
Bu çalışmanın amacı, dijital pazarlama kanallarının Filistin'deki KOBİ'lerin rekabet
edebilirliğine etkilerini araştırmak amacıyla yapılmıştır. Araştırmacı, yanıt oranı %82
olan bir anket tasarladı, araştırmacı kolaylık örneklemesi ve olasılıksız örnekleme
kullandı. Veriler doğrudan araştırmacı tarafından ankete katılanlara uygulanan anket
formu ile elde edilmiştir. Toplanan veriler SPSS ve Microsoft Excel tarafından analiz
edildi. Regresyon analizi kullanılarak nicel veriler toplanarak değişkenler arasındaki
ilişkinin korelasyon katsayısının önemini ortaya koymak amacıyla analiz edilmiştir.
Çalışma, dijital pazarlamanın farklı sektörlerdeki tüm işletmeler için kilit öneme
sahip olduğunu göstermektedir. Bu nedenle, pazarlamacıların dijital pazarlama
platformlarına girmeleri ve denemeye başlamaları önerilir. Ayrıca, işletme
yönetiminin dijital pazarlama platformlarına yatırım yapması ve böylece dijital
pazarlama potansiyelinin tam olarak kullanılması tavsiye edilir.