Üniversite Öğrencilerinin Duygusal Zeka Düzeyleri, Tükenmişlik Faktörleri ve Yaşam Doyumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Dinçyürek, Sibel (Tez Danışmanı)
dc.contributor.author Arık, Süleyman Salih
dc.date.accessioned 2025-04-09T09:45:13Z
dc.date.available 2025-04-09T09:45:13Z
dc.date.issued 2022-06
dc.date.submitted 2022-06
dc.identifier.citation Arık, Süleyman Salih. (2022). Üniversite Öğrencilerinin Duygusal Zeka Düzeyleri, Tükenmişlik Faktörleri ve Yaşam Doyumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Tez (Yüksek Lisans), Doğu Akdeniz Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Bölümü, Gazimağusa: Kuzey Kıbrıs. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/6245
dc.description Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık - Yüksek Lisans Tezi. Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü. Tez (Yüksek Lisans) - Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, 2022. Tez Danışmanı: Prof. Dr. Sibel Dinçyürek. en_US
dc.description.abstract ÖZ: Postmodern dönemde insan yaşamına dahil olan duygusal zekâ, tükenmişlik ve yaşam doyumu kavramlarına karşı gösterilen ilgi giderek artmaktadır. Buna karşın ilgili literatürde üç kavramı ortak bir şekilde ele alan bir çalışma ile karşılaşılmamıştır. Bu araştırmada üniversite öğrencilerinin duygusal zekâ düzeyleri, tükenmişlik faktörleri ve yaşam doyumları arasındaki ilişkileri incelemek amaçlanmaktadır. Araştırmaya KKTC’nin Doğu Akdeniz Üniversitesinde öğrenim görmekte olan 197 kadın ve 111 erkek olmak üzere toplam 308 üniversite öğrencisi katılım göstermiştir. Araştırmada veri toplama araçları olarak Gözden Geçirilmiş Schutte Duygusal Zekâ Ölçeği, Maslach Tükenmişlik Envanteri-Öğrenci Formu (MTE-ÖF) ve Yaşam Doyumu Ölçeği (YDÖ) kullanılmıştır. İstatiksel analiz için SPSS 21 paket programından yararlanılmıştır. Normallik testi sonucuna göre iki grup arasında yapılan karşılaştırmalarda Bağımsız Örneklem t testi kullanılmıştır. İkiden fazla grup karşılaştırmaları için Tek Yönlü ANOVA testi ve Kruskal Wallis testi sonuçları verilmiştir. Duygusal Zekâ Ölçeği, MTE-ÖF Ölçeği ve Yaşam Doyum Ölçeği arasındaki ilişkiye Pearson Korelasyon Katsayısı ile bakılmıştır. Öğrencilerin duygusal zekalarının; yaşam doyumları ve tükenmişlik düzeyleri üzerine yordayıcı etkisini incelemek için Çoklu Doğrusal Regresyon Analizi Enter Metodu kullanılmıştır. Üniversite öğrencilerinin duygusal zekâ düzeyleri ile tükenmişliğin alt boyutlarından olan duyarsızlaşma ve tükenme ile arasında negatif yönlü yetkinlik ile ise pozitif yönlü bir ilişki oluğuna ulaşılmıştır. Benzer şekilde tükenme ve duyarsızlaşma ile yaşam doyumu arasında negatif yönlü bir ilişki olduğu saptanmıştır. Ayrıca yetkinlik puanlarının duygusal zekâ düzeyi üzerinde yordayıcı etkisinin olduğu tespit edilmiştir. Üniversite öğrencilerinin duygusal zekâ düzeyleri ile yaşam doyumu düzeyleri arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki olduğuna ulaşılmıştır. Ayrıca yaşam doyumu puanlarının duygusal zekâ düzeyi üzerinde yordayıcı etkisinin olduğu belirlenmiştir. Araştırmada son olarak duygusal zekâ, tükenmişlik ve yaşam doyumu düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre farklılaştığı görülmüştür. en_US
dc.description.abstract In post-modern period, interest in the concepts like emotional intelligence, burn out, and satisfaction with life, which are a part of human life, gradually increases. Nevertheless, no study handling the three concepts jointly has been discovered in the related literature. The study aims to examine the relationship among emotional intelligence, burn out factors and satisfaction with life of the university students. 308 students of whom 197 are women and 111 are men, studying at East Mediterranean University of Turkish Republic of Nothern Cyprus attended to the survey. Reviewed Shchutte Emonional Intelligence Scale, Maslach Burnout Inventory- Students Survey (MBI-SS) and Satisfaction with life scale (SWLS) have been used as data collection tools during survey. For statistical analysis SPSS 21 package programme has been used. Unpairred t test has been used for the comparison between the two groups determined in accordance with the normality test. For comparison among more than two groups, one way anova test and kruskal Wallis test results have been presented. The relationship among Emotional intelligence Scale, MBI-SS, and Satisfaction With Life Scale has been checked with pearson correlation parameter. Multiple linear regression Analysis Enter Method has been used to investigate in the predictor effect of emotional intelligence of the students on their satisfaction with life and their level of burnout. It has been discovered that there is a negative relation between the emotional intelligence levels of the university students and depersonalisation which is one of the sub-dimensions of burnout; while there is a positive relationship with competence. Similarly, it has been reached that there is a negative relationship between burnout & depersonalisation and satisfaction with life. Morevover, it has also been confirmed that competency points have a predictory effect on the emotional intelligence levels. It also has been realised that there is a meaningful positive relationship between emotional intelligence and satisfaction with life levels of the university students. Furthermore, predictory effect of satisfaction with life points on emotional intelligence levels has been determined. Finally, it has been observed during survey that emotional intelligence, burnout and satisfaction with life levels differentiate in accordance with several variables. en_US
dc.language.iso tur en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümü en_US
dc.subject Psikoloji en_US
dc.subject Tükenmişlik Sendromu--Psikoloji--Öğrenciler en_US
dc.subject Duygusal zeka, tükenmişlik, yaşam doyumu, üniversite öğrencileri en_US
dc.title Üniversite Öğrencilerinin Duygusal Zeka Düzeyleri, Tükenmişlik Faktörleri ve Yaşam Doyumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record