ÖZ:
Bu araştırma; hemşirelik öğrencilerinin sınıfta ve klinik ortamda geliştirilen
hasta güvenliği bilgisi ve hasta güvenliği yeterliği algılarını belirlemek amacıyla
yapıldı. Bu tanımlayıcı kesitsel araştırma 301 hemşirelik öğrencisi ile Şubat-Mayıs
2021 tarihleri arasında yürütüldü. Araştırma verileri, Kişisel Bilgi Formu ve Sağlık
Profesyonellerinin Eğitiminde Hasta Güvenliği Ölçeği (H-PEPSSTR) kullanılarak
online olarak toplandı.
Araştırmaya katılan öğrencilerin %55,78’inin 22-23 yaş arası, %62,93’ünün
kadın, %52,72’sinin 3. sınıf olduğu saptandı. Öğrencilerin, H-PEPSSTR ölçeği
genelinde klinik ortam puan ortalaması 4,07 ±0,55, sınıf puan ortalaması 4,04±0,58
bulundu. Öğrencilerin sınıfta en yüksek, etkili iletişim alt boyut puan ortalaması, en
düşük Beklenmedik olayları ve neredeyse hataları tanıma, müdahale etme ve ortaya
çıkarma alt boyut puan ortalaması olduğu saptandı. Klinik ortamda, en yüksek Etkili
iletişim alt boyut puan ortalaması, en düşük Güvenlik kültürü alt boyut puan
ortalaması olduğu belirlendi. Öğrencilerin H-PEPSSTR ölçeği alt boyutlarından
Etkili iletişim ve Beklenmedik olayları ve neredeyse hataları tanıma, müdahale etme
ve ortaya çıkarma alt boyutlarından aldıkları sınıf ve klinik ortam puanları arasında
istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğu saptandı (p<0,05). Sınıf düzeyinin, klinik
uygulama süresinin, ders dışında hasta güvenliğine yönelik eğitime katılma, hasta
güvenliğini tehdit eden bir durum / olay yaşama, hemşire olarak çalışma gibi
durumların öğrencilerin hasta güvenliği bilgisi ve yeterliliğini etkilediği belirlendi
(p<0,05).
Bu araştırmada hasta güvenliği eğitiminin değerlendirilmesine yönelik temel
veri elde edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre hemşirelik eğitiminde hasta
güvenliği müfredatının gözden geçirilmesi, hasta güvenliği bilgisi ve yeterlilik
algılarını etkileyen faktörler göz önünene alınarak müfredatın içeriğinin
değerlendirilmesi önerilir.
This study was conducted to determine the perception of nursing students
about patient safety knowledge and patient safety competence developed in the
classroom and clinical setting. This descriptive, cross- sectional study was conducted
by 301 nursing students between February and May 2021. The data of the research
is collected online by using Personel Information Form and Patient Safety Scale in
Education of Health for Professionals (H-PEPSSTR).
It was determined that 55.78% of the students who participated in the study
were 22-23 years old, 62.93% were women and 52.72% were 3rd grade. The mean
clinical media score of the students across the H-PEPSSTR scale was 4.07 ±0.55 and
the class score average was 4.04±0.58. Students were found to have the highest, most
effective communication subscale score average in the class, the lowest subscale
score average for recognizing, intervening and uncovering unexpected events and
almost errors.
In the clinical environment, it was determined that the highest effective
communication subscale score average and the lowest safety culture subscale score
average. It was determined that there was a statistically significant difference
between the class and clinical environment scores that the students received from the
subscale of H-PEPSSTR scale from the subscale of Effective communication and
Recognition, intervention and almost errors (p<0,05).
It is concluded that the level of classroom and patient safety knowledge and
competence of students is effected by clinical practice duration, participating in
patient safety trainings out of class, experiencing a situation that threatens patient
safety and practicing nursing. (p<0,05).
In this research, basic data for the evaluation of patient safety training was
obtained. According to the results of the research, it is recommended to review the
patient safety curriculum in nursing education and to evaluate the content of the
curriculum taking into account the factors affecting patient safety knowledge and
proficiency perceptions.