A Framework for Technical Courses in DesignOriented Architectural Education

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Farivarsadri, Guita (Supervisor)
dc.contributor.author Shareef, Sardar Sulaiman
dc.date.accessioned 2025-04-09T11:10:50Z
dc.date.available 2025-04-09T11:10:50Z
dc.date.issued 2021-02
dc.date.submitted 2021-02
dc.identifier.citation Shareef, Sardar Sulaiman. (2021). A Framework for Technical Courses in Design-Oriented Architectural Education. Thesis (Ph.D.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Architecture, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/6278
dc.description Doctor of Philosophy in Architecture. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (Ph.D.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Architecture, Dept. of Architecture, 2021. Supervisor: Asst. Prof. Dr. Guita Farivarsadri en_US
dc.description.abstract Technical courses, including structural courses, materials, construction, building physics, and building services, generally form an important part of architectural schools' curriculums, as these courses provide necessary knowledge for fulfilling design projects. Despite its significance, technical subjects are often overlooked by students of architecture. Generally, less time and effort are dedicated to these courses and they are perceived as a less important part of their architectural education and design projects. Part of this issue may be caused by a lack of proper teaching and learning methods to deliver these courses. This study aims to develop a framework for teaching/learning technical courses responding to the 21st - century competencies essential for architecture students. For this purpose, the study, as an analytical study, depends on a vast literature surveyed from the scientific databases seeking appropriate learning theories and pedagogical methods to be applied in teaching/learning these courses. In analysing the literature in the initial stages, the student-centred strategy was thought as an appropriate choice to be researched in this way. Consequently, the next stages of the literature survey were mostly focused on the origin of student-centred strategy and theoretical foundations supporting it. Furthermore, research was conducted on architectural education, how knowledge is transferred in the design studio, the role of technical courses in the architects’ life, and the relation of technical courses and design. The study results showed that the learning theories and pedagogical methods applied in transferring knowledge in design could be suitable for forming the framework for iv teaching/learning technical courses. The proposed framework then integrated into Necdet Teymur's 4X4 matrix proposed to assess architectural education program, curriculum, course, or project design to see if the new framework can be applied for teaching/learning technical courses. en_US
dc.description.abstract ÖZ: Strüktür, malzeme, yapı, yapı fiziği ve bina servisleri dahil olmak üzere teknik dersler, genellikle mimarlık okullarının müfredatlarının önemli bir bölümünü oluşturur, çünkü bu dersler tasarım projelerini gerçekleştirmek için gerekli bilgileri sağlar. Önemine rağmen, teknik konular genellikle mimarlık öğrencileri tarafından daha az önemsenir. Genel olarak, bu derslere daha az zaman ve çaba harcanır ve mimarlık eğitimlerinin ve tasarım projelerinin daha az önemli bir parçası olarak algılanır. Bu sorunun bir kısmı, bu dersleri vermek için uygun öğretme ve öğrenme yöntemlerinin bulunmamasından kaynaklanıyor olabilir. Bu çalışma, mimarlık öğrencileri için gerekli olan 21. yüzyıl yeterliklerine yanıt veren teknik dersleri öğretmek / öğrenmek için bir çerçeve geliştirmeyi amaçlamaktadır. Bu amaçla, analitik bir çalışma olan bu çalışma, bu derslerin öğretiminde / öğreniminde uygulanacak uygun öğrenme teorileri ve pedagojik yöntemler aramak üzere, bilimsel veri tabanlarından yararlanan geniş bir literatüre taramasına dayanmaktadır. İlk aşamalarda literatür incelenirken öğrenci merkezli stratejinin bu şekilde araştırılması uygun bir seçim olduğu düşünülmüştür. Sonuç olarak, literatür araştırmasının sonraki aşamaları çoğunlukla öğrenci merkezli stratejinin kökenine ve onu destekleyen teorik temellere odaklanmıştır. Ayrıca, mimarlık eğitimi, bilginin tasarım stüdyosunda nasıl aktarıldığı, teknik derslerin mimarların yaşamındaki rolü ve teknik dersler ile tasarımın ilişkisi üzerine araştırmalar yapılmıştır. Çalışma sonuçları, tasarımda bilgi aktarımında uygulanan öğrenme kuramlarının ve pedagojik yöntemlerin teknik derslerin öğretilmesi / öğrenilmesi için bir çerçeve oluşturmaya uygun olabileceğini göstermiştir. Önerilen çerçeve daha sonra, yeni çerçevenin teknik dersleri öğretmek / öğrenmek için uygulanıp uygulanamayacağını görmek için mimarlık eğitimi programını, müfredatını, dersini veya proje tasarımını değerlendirmek için önerilen Necdet Teymur'un 4X4 matrisine entegre edildi. en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Architecture Department en_US
dc.subject Design--Architectural Education en_US
dc.subject Architecture and Design en_US
dc.subject Architectural education, technical/construction courses, learning methods, student-centred learning, teaching/learning in design en_US
dc.title A Framework for Technical Courses in DesignOriented Architectural Education en_US
dc.type doctoralThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Architecture, Dept. of Architecture en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record