Design, Implementation and Solar Energy Efficiency Comparison between a Dual Axis and a Single Axis Solar Panel Tracker in Sea Vehicles

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Uysal, Şener (Supervisor)
dc.contributor.author Karahuseyin, Ibrahim
dc.date.accessioned 2025-06-03T06:04:15Z
dc.date.available 2025-06-03T06:04:15Z
dc.date.issued 2023-09
dc.date.submitted 2023-09
dc.identifier.citation Karahuseyin, Ibrahim. (2023). Design, Implementation and Solar Energy Efficiency Comparison between a Dual Axis and a Single Axis Solar Panel Tracker in Sea Vehicles. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Electrical and Electronic Engineering, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/6283
dc.description Master of Science in Electrical and Electronic Engineering. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.S.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Engineering, Dept. of Electrical and Electronic Engineering, 2023. Supervisor: Prof. Dr. Şener Uysal. en_US
dc.description.abstract Sea vehicles such as cruise ships require so much electrical energy. They have multiple diesel generators to meet those requirements. Usage of fossil fuels to power those generators is creating economic problems which leads to a search for an alternative energy source to produce electricity. Producing electrical energy by using solar photovoltaic cells is one of the popular green energy production methods. However, solar energy applications are facing efficiency problems. In order to get the maximum efficiency from the panel, the sunlight has to be normal to the surface of the panel. The intensity and angle of radiation of the sunlight changes from earth`s season to season thus making the fixed solar panels less effective. There are several ways of improving the performance of solar panels. Improving the material of panels is one way of increasing efficiency and the other way is to use electromechanical solar trackers. In this thesis, a simple model of dual axis sun tracking system is designed and implemented on a sea vehicle to make a performance analysis of three different modes of the designed system which are; Azimuth-Axis Tracking Mode, Altitude-Axis Tracking Mode and Dual-Axis Tracking Mode. A 3D model of the system is designed in the NX ® platform. A voltage sensor and current sensor is used to record the data. The recorded data is then copied from the serial monitor of Arduino and transferred to Microsoft Excel table. The results showed that the use of the Dual‐Axis Tracking mode produced more charge and energy output when compared with Zenithal Axis Solar Tracking mode Azimuth Axis Solar Tracking mode. en_US
dc.description.abstract ÖZ: Yolcu gemileri gibi deniz araçları çok fazla elektrik enerjisi gerektirir. Bu gereksinimleri karşılamak için birden fazla dizel jeneratörleri vardır. Bu jeneratörlere güç sağlamak için fosil yakıtların kullanılması ekonomik sorunlar yaratmaktadır. Bu tür sorunlar alternatif bir elektrik enerjisi kaynağı arayışına yol açmıştır. Güneş fotovoltaik hücreleri kullanarak elektrik enerjisi üretmek, popüler olan yenilenebilir enerji üretim yöntemlerinden biridir. Ancak, güneş enerjisi uygulamaları verimlilik sorunlarıyla karşı karşıyadır. Panelden maksimum verim alabilmek için güneş ışığının panel yüzeyine dik olması gerekmektedir. Güneş ışığının radyasyon yoğunluğu ve açısının mevsimden mevsime değişmesi sabit güneş panellerini daha az etkili hale getirir. Güneş panellerinin performansını artırmanın birkaç yolu vardır. Verimliliği artırmanın bir yolu panel malzemesinin iyileştirilmesi, diğer yolu ise elektromekanik güneş takip cihazlarının kullanılmasıdır. Bu tezde, basit bir çift eksenli güneş takip sistem modeli tasarlanmış ve bir deniz aracı üzerinde uygulanmıştır. Sistem 3 boyutlu modeli NX ® platformunda tasarlanmıştır. Verileri kaydetmek için bir voltaj sensörü ve akım sensörü kullanılmıştır. Kaydedilen veriler daha sonra Arduino'nun seri monitöründen kopyalanıp Microsoft Excel tablosuna aktarılmıştır. Sonuçlar, Çift Eksenli Takip modunun kullanımının, Zenithal Eksenli Güneş Takip modu ve Azimut Eksen Güneş Takip modu ile karşılaştırıldığında daha fazla şarj ve enerji çıkışı ürettiğini gösterdi. en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Electrical and Electronic Engineering Department en_US
dc.subject Renewable Electricity Generation--Solar Energy--Sea Vehicles en_US
dc.subject Electric power systems--Solar Energy en_US
dc.subject Solar Energy--Wind Power Energy en_US
dc.subject Generation, modification, storage, transmission of electric power en_US
dc.subject Solar Tracking, Dual Axis, Sea Vehicles en_US
dc.title Design, Implementation and Solar Energy Efficiency Comparison between a Dual Axis and a Single Axis Solar Panel Tracker in Sea Vehicles en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Engineering, Dept. of Electrical and Electronic Engineering en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record