ÖZ
Bu araştırmada, 3-6 yaş grubuna hitap eden resimli çocuk kitaplarında sosyal
değerlerin ele alınışında kullanılan görsel ve sözel göstergelerin incelenmesi
hedeflenmiştir.
Araştırmanın çalışma grubunu, Türk yazarlar tarafından yazılan, 3-6 yaş
aralığındaki çocuklara hitap eden 118 resimli çocuk kitabı oluşturmaktadır.
Araştırmada amaçlı örnekleme yönteminden yararlanılmıştır. Bu araştırmada Millî
Eğitim Bakanlığı tarafından okul öncesi dönem çocuklarına kazandırılması uygun
görülen değerlere bakılmış, MEB Değerler Eğitimi Yönergesi ve literatürde resimli
çocuk kitaplarının değerler açısından incelendiği araştırmalar dikkate alınarak
araştırmacı tarafından araştırmada kullanılmak üzere ‘’Değerler Kontrol Listesi’’
oluşturulmuştur. Değerler Kontrol Listesi; yardımlaşma ve iş birliği, sorumluluk,
dürüstlük, saygı, sevgi, özgüven, iyilik ve hoşgörü olmak üzere yedi değer
kategorisinden ve 40 farklı alt kategoriden oluşmaktadır.
Araştırmadan elde edilen bulgulara bakıldığında, resimli çocuk kitaplarının
sözel alıntılarında en fazla yardımlaşma ve iş birliği; en az dürüstlük değer
kategorisinin yer aldığı sonucuna ulaşılmıştır. Resimli çocuk kitaplarının görsel
alıntılarında en fazla sorumluluk; en az dürüstlük değer kategorisinin yer aldığı
sonucuna ulaşılmıştır.
One of the most important goals of this research is to evaluate and examine
verbal and visual indicators in children’s illustrated books focusing on the 3-6 age
group, taking into account social values.
The study group of, 118 children’s books published by Turkish authors, which
are used to focus on children in the age group of 3-6 years. The sampling method was
used as the purpose of the research. In this research, the appropriate values intended to
be imparted to preschool children were evaluated by the Ministry of National
Education. A ‘’Values Checklist’’ has been created in the research conducted on the
current values topic mentioned, especially in the illustrated children’s books in the
literature and the values education directive of the Ministry of Education. The list of
values evaluated in this study consists of respect, love, responsibility cooperation,
tolerance, kindness and self-confidence value categories and 40 different subheading
categories.
The result of the study demonstrate that cooperation and assistance categories
are the most and the honesty cetegory as the least undertaken value category in the
verbal values contents of illustrated children’s books. It was concluded that the
category of responsibility was the most featured and honesty is the least featured value
category due to visual content of illustrated children’s books.