5-6 Yaş Grubu Çocuğu Olan Ebeveynlerin ve Çocuklarının İlkokula Hazırbulunuşluk ile İlgili Görüşlerinin İncelenmesi

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Gürşimşek, Ayşe Işık (Tez Danışmanı)
dc.contributor.author Çağlar, Birsen
dc.date.accessioned 2025-06-03T11:33:14Z
dc.date.available 2025-06-03T11:33:14Z
dc.date.issued 2023-09
dc.date.submitted 2023-09
dc.identifier.citation Çağlar, Birsen. (2023). 5-6 Yaş Grubu Çocuğu Olan Ebeveynlerin ve Çocuklarının İlkokula Hazırbulunuşluk ile İlgili Görüşlerinin İncelenmesi. Tez (Yüksek Lisans), Doğu Akdeniz Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Bölümü, Gazimağusa: Kuzey Kıbrıs. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/6318
dc.description Okul Öncesi Eğitim - Yüksek Lisans Tezi. Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü. Tez (Yüksek Lisans) - Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 2023. Tez Danışmanı: Prof. Dr. Ayşe Işık Gürşimşek. en_US
dc.description.abstract ÖZ: Bireyin yaşamında büyük önem taşıyan okul öncesi eğitimin temel amaçlarından biri, çocukların ilkokula başlamadan önce bütüncül olarak gelişimlerin desteklenmesi, ilkokula hazırbulunuşluk için gerekli olan tutum ve becerilerin kazandırılmasıdır. Okul öncesi eğitimden ilkokula geçiş süreci çocukların yanı sıra ebeveynlerin eğitim deneyimleri açısından da önemli bir değişikliktir. Ebeveynlerin ilkokula hazırbulunuşluğa ilişkin görüşleri, bu sürece katkıda bulunmak için neler yaptıklarının ve okul öncesi eğitimden beklentilerinin anlaşılması bu açıdan önem taşımaktadır. Okul öncesi eğitim kurumlarında yürütülen ilkokula hazırlık etkinliklerinin çocuklarca nasıl görüldüğü, çocuğun ilkokula başlamaya ilişkin görüşlerinin kendi bakış açısıyla yansıtması ve bu deneyimlerin çocuk tarafından nasıl algılanıp yorumlandığının anlaşılması benzer biçimde önemlidir. Bu araştırmanın amacı, ilkokula hazırbulunuşluğu çocukların ve ebeveynlerinin bakış açısıyla incelemek, okul öncesi eğitimde yürütülen ilköğretim hazırlık çalışmalarına ilişkin öneriler getirmektir. Araştırmanın çalışma grubu 2021-2022 eğitim, öğretim yılında Lefkoşa, Gazimağusa ve İskele ilçelerinde Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı devlet okullarında eğitim gören 40 çocuk ve ebeveynleridir. Araştırmanın verilerinin toplanmasında veri toplama yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Veriler araştırmacı tarafından oluşturulmuş olan, yarı yapılandırılmış görüşme formuyla toplanmıştır. Ebeveynler ve çocukları ile yüz yüze görüşmeler yapılarak, elde edilen veriler, içerik analizi yoluyla temalara göre çözümlenerek alt kategoriler ve kodlar oluşturulmuştur. Çocuklara ayrıca resim çizdirilerek ilkokula ilişkin sorular sorulmuştur. Yapılan bu araştırma sonucunda, ebeveynlerin çocuklarının ilkokula hazırbulunuşluğu açısından öncelikli olarak gerekli akademik ve bilişsel becerilere sahip olmaları gerektiğini belirttikleri görülmüştür. Ebeveynlerin, çocuklarının ilkokula hazırbulunuşluklarını desteklemek amacıyla okuma yazmaya hazırlık çalışmaları yaptıkları hem ebeveynlerce hem de çocuklarca belirtilmiştir. Çocukların resimlerinde ilkokula ilişkin mekanların ve materyallerin, okul öncesine göre daha büyük ve karmaşık olarak resmedildiği gözlenmiştir. Çocuklar ilkokula başladıkları zaman farklı bir öğrenme gerçekleştireceklerini ifade etmişler, oyun için daha az zaman olacağının altını çizmişlerdir. Çalışmadan elde edilen bulgular alan yazında ilişkili çalışmalar doğrultusunda tartışılmış ve konuya yönelik çeşitli öneriler geliştirilmiştir. en_US
dc.description.abstract The main purpose of pre-school education, which carries a great importance in the life of the individual, is to support the development of children as a whole before primary school, and to support the attitudes and skills necessary for readiness to primary school. Transition from pre-school to primary school is an important change in terms of educational experiences of parents as well as children. In this respect, it is important to understand the opinions of parents on readiness for primary school, what they do to contribute to this process, and their expectations from pre-school education. It is similarly important to understand how children evaluate activities carried out in pre-school in relation with school readiness, how they reflect their views on starting primary school, and understand how their experiences are perceived and interpreted by the child. The aim of this research is to examine primary school readiness from the perspective of parents and their children, and to make suggestions about primary school preparation studies carried out in pre-school education institutes. The sample of the research consists of 40 parents and their children who are studying in public schools in Nicosia, Famagusta and İskele districts, affiliated by the Ministry of National Education of the Turkish Republic of Northern Cyprus during the 2021-2022 academic year. Case study, one of the data collection methods, was used to collect the data of the study. The data were collected with a semi-structured interview form prepared by the researcher. The data obtained by conducting face-to-face interviews with parents and their children, were analyzed according to themes through content analysis, and sub-categories and codes were created. Children were also asked questions about primary school and were asked to draw a picture. As a result of this research, the parents primarily stated that, children should have the necessary academic and cognitive skills in terms of readiness for primary school. It has been stated by both parents and children that parents do literacy preparation activities in order to support their children's readiness for primary school. It has been observed that the places and materials related to primary school are depicted as larger and more complex compared to pre-school in children's pictures. Children stated that they will learn different things in a different style when they start primary school, and they underlined that there will be less time for play. The findings obtained from the study were discussed in line with the related studies in the literature and various suggestions were developed related with the subject. en_US
dc.language.iso tur en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Temel Eğitim Bölümü en_US
dc.subject Okul Öncesi Eğitim en_US
dc.subject Okul Öncesi Eğitim--İlkokula Hazırlık en_US
dc.subject Okul Öncesi Eğitim, İlkokul Eğitimi, Hazırbulunuşluk, İlkokula Hazırbulunuşluk, Erken Okuryazarlık, Çocuk Resimleri en_US
dc.title 5-6 Yaş Grubu Çocuğu Olan Ebeveynlerin ve Çocuklarının İlkokula Hazırbulunuşluk ile İlgili Görüşlerinin İncelenmesi en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record