Exploring English Language Teachers’ Perceptions Towards LGBTQ Issues: A Case Study in Northern Cyprus

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Osam, Ülker Vancı (Supervisor)
dc.contributor.author Saffetoğlu, Yvonne Şenel
dc.date.accessioned 2025-06-04T12:07:50Z
dc.date.available 2025-06-04T12:07:50Z
dc.date.issued 2024-01
dc.date.submitted 2024-01
dc.identifier.citation Saffetoğlu, Yvonne Şenel. (2024). Exploring English Language Teachers’ Perceptions Towards LGBTQ Issues: A Case Study in Northern Cyprus. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/6342
dc.description Master of Arts in English Language Teaching (ELT). Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.A.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education, 2024. Supervisor: Prof. Dr. Ülker Vancı Osam. en_US
dc.description.abstract This study addresses a significant gap in English Language Teaching (ELT) literature by examining the incorporation of queer pedagogy in northern Cyprus. It investigates the perspectives of English language teachers in University Preparatory departments regarding discussions on queer issues within their classrooms. The aim is to bridge the theory-practice gap in ELT by exploring the impact of queer perspectives on instructional materials and the dynamics between educators and learners. In an effort to uncover the challenges faced by teachers in integrating queer pedagogy into their classrooms, this study revealed generational differences among teachers in their approach to LGBTQ issues. It also highlighted the pressing need for institutional support and resources to facilitate inclusive education practices. Data for this study was collected through a combination of questionnaires and interviews with in-service English language teachers. The study's findings are expected to raise awareness of the importance of incorporating queer pedagogy in EFL classrooms to create inclusive and supportive learning environments. Traditional EFL teaching methods have often neglected discussions on sexuality and gender identity, potentially marginalising queer students. By integrating queer pedagogy, this research aims to foster critical discussions about sexual and gender identities, challenge societal norms, and promote social justice. Ultimately, it seeks to equip educators to navigate and address these crucial aspects, contributing to a more comprehensive and supportive educational framework. en_US
dc.description.abstract ÖZ: Bu çalışma, Kuzey Kıbrıs’taki Üniversite Hazırlık bölümlerinde İngilizce öğretmenlerinin sınıflarındaki queer tartışmalarına ilişkin bakış açılarını araştırmaktadır. Daha açık söylemek gerekirse, çalışmanın amacı queer bakış açılarının, öğretim materyalleri, eğitimciler ve öğrenciler arasındaki dinamikler üzerindeki etkisini araştırarak İngilizcenin öğretimine ilişkin teori-uygulama boşluğunu doldurmaktır. Öğretmenlerin queer pedagojiyi sınıflarına entegre ederken karşılaştıkları zorlukları ortaya çıkarmayı amaçlayan bu çalışma, LGBTQ konularına yaklaşımlarında öğretmenler arasındaki kuşak farklılıklarını ortaya koymuştur. Ayrıca elde edilen bulgular, kapsayıcı eğitim uygulamalarını kolaylaştırmak için kurumsal destek ve kaynaklara duyulan acil ihtiyacı da vurgulamıştır. Bu çalışma için veriler, hizmet içi İngilizce öğretmenleriyle gerçekleştirilen anket ve mülakatlar yoluyla toplanmıştır. Çalışmada elde edilen bulguların, kapsayıcı ve destekleyici öğrenme ortamları yaratmak için İngilizcenin yabancı dil olarak öğretildiği dil sınıflarına queer pedagojiyi dahil etmenin önemi konusunda farkındalık yaratması beklenmektedir. Geleneksel İngilizce öğretim yöntemleri, cinsellik ve cinsiyet kimliği tartışmalarını genellikle ihmal etmiş ve queer öğrencileri potansiyel olarak marjinalleştirmiştir. Bu araştırma, queer pedagojiyi entegre ederek cinsel ve toplumsal cinsiyet kimlikleri hakkında eleştirel tartışmaları teşvik etmeyi, toplumsal normlara meydan okumayı ve sosyal adaleti teşvik etmeyi amaçlamaktadır. Sonuç olarak, daha kapsamlı ve destekleyici bir eğitim çerçevesine katkıda bulunarak, eğitimcileri bu önemli hususları yönlendirmek ve ele almak için donatmayı amaçlamaktadır. en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject English Language Teaching (ELT) Department en_US
dc.subject GLBT identity en_US
dc.subject English Language Teachers--Perceptions--LGBTQIA (Lesbian Gay Bisexual Transgender Queer Intersex Asexual)--Cyprus (Turkish Republic of Northern Cyprus, 1983-) en_US
dc.subject English Language Teaching (ELT), Queer Pedagogy, LGBTQ Issues, Sexuality and Gender Identities, Heteronormative Discourse en_US
dc.title Exploring English Language Teachers’ Perceptions Towards LGBTQ Issues: A Case Study in Northern Cyprus en_US
dc.type masterThesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record