The Effect of Electronic Word of Mouth (e-WOM) and Trust on Online Purchase Intention: The Moderating Role of Perceived Risk

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Öney, Emrah (Supervisor)
dc.contributor.author Orangifard, Nima
dc.date.accessioned 2025-06-04T13:49:41Z
dc.date.available 2025-06-04T13:49:41Z
dc.date.issued 2024-01
dc.date.submitted 2024-01
dc.identifier.citation Orangifard, Nima. (2024).The Effect of Electronic Word of Mouth (e-WOM) and Trust on Online Purchase Intention: The Moderating Role of Perceived Risk. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Business Administration, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/6350
dc.description Master of Business Administration. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.B.A.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration, 2024. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Emrah Oney. en_US
dc.description.abstract The widespread growth of the internet and its related communication channels in the modern day has led to a significant move toward online platforms in the fields of marketing and business. This revolutionary development emphasizes how important Trust dynamics and Electronic Word of Mouth (e-WOM) are becoming in shaping customer buy intentions. The increasing dependence on online platforms for promotional activities and purchase choices highlights the critical role that e-WOM and Trust considerations play in the modern marketing environment. As such, these factors have become of the highest importance in the marketing industry, acting as pivotal factors that profoundly influence customer behavior and purchase intentions. The primary objective of this research is to investigate and clarify how Trust and e WOM affect consumers' intentions to buy on online environments. Understanding the impact of these variables is crucial for marketers and policymakers who aim to understand the elements influencing consumer preferences for making online purchases. Furthermore, the goal of this research is to clarify how perceived risk influences the link between e-WOM and buy intentions, as well as trust and purchase intentions, by examining the moderating function of perceived risk. The objective of this study is to further our understanding of the complex mechanisms that underlie consumer behavior in online shopping environments by investigating the subtle interactions between these factors. The data utilized in this study was obtained from a sample of 214 individuals residing in Northern Cyprus. Based on the analysis performed utilizing the available data, the findings demonstrate that e-WOM and Trust exert favorable influences on the intention to purchase online. Furthermore, the association between e-WOM and Purchase Intention is effected by the moderating role of the Perceived Risk, while there is no substantial moderating influence of perceived risk on the relationship between Trust and Online Purchase Intention. The final section of this research comprises a comprehensive examination of the constraints encountered in this study, as well as the managerial suggestions for further investigation on this subject in subsequent research endeavors. en_US
dc.description.abstract ÖZ: Günümüzde internetin yaygın büyümesi ve ilgili iletişim kanallarının gelişimi, pazarlama ve iş dünyasında çevrimiçi platformlara doğru önemli bir harekete neden oldu. Bu devrim niteliğindeki gelişme, güven dinamiklerinin ve elektronik ağızdan ağıza iletişimin (e-WOM) müşteri satın alma niyetlerini şekillendirmede ne kadar önemli hale geldiğini vurgular. Tanıtım faaliyetleri ve satın alma seçimleri için çevrimiçi platformlara artan bağımlılık, e-WOM ve güven düşüncelerinin modern pazarlama ortamında oynadığı kritik rolü ortaya koyar. Bu nedenle, bu faktörler pazarlama endüstrisinde en yüksek öneme sahip olmuş, tüketici davranışını ve satın alma niyetlerini derinden etkileyen temel faktörler olarak hareket etmiştir. Bu araştırmanın temel amacı, güven ve e-WOM'un çevrimiçi ortamlarda tüketicilerin satın alma niyetlerini nasıl etkilediğini araştırmak ve açıklamaktır. Bu değişkenlerin etkisini anlamak, çevrimiçi alımlar yapma konusundaki tüketici tercihlerini anlamayı amaçlayan pazarlamacılar ve politika yapıcılar için önemlidir. Dahası, bu araştırmanın hedefi, algılanan riskin e-WOM ve satın alma niyeti ile ilişkisini, ayrıca güven ve satın alma niyeti arasındaki ilişkiyi etkileyip etkilemediğini anlamak için algılanan riskin düzenleyici rolünü inceleyerek açıklığa kavuşturmaktır. Bu faktörler arasındaki ince etkileşimleri araştırarak, bu çalışma çevrimiçi alışveriş ortamlarında tüketici davranışının karmaşık mekanizmalarını anlama hedeflemektedir. Bu çalışmada kullanılan veriler, Kuzey Kıbrıs'ta yaşayan 213 bireyden oluşan bir örneklem tarafından elde edilmiştir. Mevcut veriler kullanılarak yapılan analize dayanarak, bulgular e-WOM ve Güven'in çevrimiçi satın alma niyetine olumlu etkilerini ortaya koymaktadır. Ayrıca, e-WOM ve satın alma niyeti arasındaki ilişki, algılanan riskin düzenleyici rolü tarafından etkilenirken, Güven ile satın alma niyeti arasında önemli bir düzenleyici etkinin olmadığı gözlemlenmiştir. Bu araştırmanın son bölümü, bu çalışmanın sahip olduğu sınırlamaların detaylı bir analizini, yönetim çıkarımlarını ve gelecekte bu konuda daha fazla araştırma için önerileri içermektedir. en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject E-Commerce--Electronic Marketing en_US
dc.subject Internet marketing--Social Media--Electronic Word of Mouth (e-WOM)--Custemers--Online Purchase Intention en_US
dc.subject Electronic Word of Mouth, Trust, Online Purchase Intention, Northern Cyprus. en_US
dc.title The Effect of Electronic Word of Mouth (e-WOM) and Trust on Online Purchase Intention: The Moderating Role of Perceived Risk en_US
dc.type masterThesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record