Erken Çocukluk Döneminde Riskli Oyuna Yetişkin Bakış Açısı

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Yazgın, Eda (Tez Danışmanı)
dc.contributor.author Güven, Zeynep
dc.date.accessioned 2025-06-10T11:32:09Z
dc.date.available 2025-06-10T11:32:09Z
dc.date.issued 2024-01
dc.date.submitted 2024-01
dc.identifier.citation Güven, Zeynep. (2024). Erken Çocukluk Döneminde Riskli Oyuna Yetişkin Bakış Açısı. Tez (Yüksek Lisans), Doğu Akdeniz Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Bölümü, Gazimağusa: Kuzey Kıbrıs. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/6353
dc.description Okul Öncesi Eğitim - Yüksek Lisans Tezi. Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü. Tez (Yüksek Lisans) - Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 2024. Tez Danışmanı: Doç. Dr. Eda Yazgın. en_US
dc.description.abstract ÖZ: Bu araştırmada erken çocukluk döneminde anne-baba, öğretmen ve yöneticilerin riskli oyuna bakış açıları ve okul alanlarının riskli oyuna uygunluğunu incelemek amaçlanmıştır. Araştırma karma yöntem, sıralı açıklayıcı model kullanılarak yürütülmüştür. Araştırma Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Gazimağusa ilçesinde Milli Eğitim ve Kültür Bakanlığı’na bağlı devlet ve özel anaokulları ve kreşlerde gerçekleştirilmiştir. Araştırma 2022-2023 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Ocak- Mayıs 2023, tarihleri arasında gönüllülük esasına dayanarak yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemi 105 anne-baba, toplam 15 okuldan, 125 okul öncesi öğretmeni ve 10 okul yöneticisinden oluşmaktadır. Katılımcıların kişisel bilgilerine araştırmacı tarafından hazırlanan demografik bilgi formları kullanılarak ulaşılmıştır. Araştırmanın nicel verileri 105 anne-baba ile 4-6 Yaş Çocukları İçin Riskli Oyuna İzin Verme Ölçeği (Ebeveyn Formu), 125 öğretmen ile Okul Öncesi Öğretmenleri İçin Erken Çocukluk Riskli Oyun Değerlendirme Aracı- Öğretmen Formu kullanılarak elde edilmiştir. Araştırmanın nitel verileri 30 anne-baba, 30 okul öncesi öğretmeni ve 10 okul yöneticisi ile uygulanan araştırmacı tarafından hazırlanmış yarı-yapılandırılmış görüşme formu ve 15 okulun oyun alanları gözlemi için yarı-yapılandırılmış gözlem formu ve 5 okulun oyun alanı görselleri kullanılarak elde edilmiştir. Tüm istatistiksel analizler için IBM SPSS 25.0 programı kullanılmıştır. Nitel veriler içerik analizi kullanılarak MAXQDA nitel analiz programı ile analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda elde edilen bulgular incelendiğinde anne-baba, okul öncesi öğretmeni ve okul yöneticilerinin riskli oyunu güvenlik endişelerinden dolayı tehlikeli durumlar olarak tanımladıkları, riskli oyunun gerekliliğine inandıkları fakat korumacı tutumlarından dolayı riskli oyun uygulamalarında kısıtlayıcı tutumlar iv sergiledikleri belirlenmiştir. Okul oyun alanlarının risk içeren oyunları destekleyici niteliklere kısmen sahip olduğu sonucuna varılmış ve oyun alanlarının riskli oyuna uygunluğunun geliştirilmesi için önerilerde bulunulmuştur. Sonuçlara dayalı olarak riskli oyuna dair farkındalığın ve riskli oyun uygulamalarının artırılmasına ve gelecek araştırmalara yönelik önerilerde bulunulmuştur. en_US
dc.description.abstract The aim of this study is to investigate the perspectives of parents, early childhood teachers and school principals on risky play in early childhood and the suitability of school playgrounds for risky play. Mixed method and explanatory sequential design were conducted in the study. The study was conducted in state and private preschools and kindergartens located in the Turkish Republic of Northern Cyprus, Famagusta district and affiliated with the Ministry of Education and Culture. The sampling procedure was carried out on the dates of January – May 2023 on a voluntary basis. The participants consisted of 105 parents, 125 preschool teachers, 10 school principals and 15 preschools. The demographic information form prepared by the researcher was conducted with the participants. The quantitative data were collected from Risky Game Allowance Scale for 4-6 Years Children conducted with 105 parents and Scale for the Attitudes Towards Risky Play at Early ChildhoodTeacher Form conducted with 125 preschool teachers. The qualitative data were collected from semi-structured interview forms prepared by the researcher conducted with 30 parents, 30 preschool teachers and 10 school principals and semi-structured observation form prepared by the researcher conducted with 15 preschools and photographed observation of 5 preschools. The quantitative data were analysed using IBM SPSS 25.0 software. The qualitative data were analysed using MAXQDA software. Investigating the findings acquired from the analysis, it was revealed that parents, pre-school teachers and school principals define risky play as dangerous for safety concerns and believe that risky play is necessary, however, adults limit risky play exhibiting a protective attitude. In conclusion, school playgrounds were found to promote risky play partially and these areas were advised to improve in terms of suitability for risky play. Based upon the results, suggestions were made for raising awareness on risky play, encouraging risky play and further research in the field. en_US
dc.language.iso tur en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject İlköğretim Bölümü en_US
dc.subject Okul Öncesi Öğretmenliği en_US
dc.subject Çocuk Oyunları--Okul Öncesi Eğitim--Çocuklar en_US
dc.subject Riskli Oyunlar--Oyun--Oyuncak en_US
dc.subject Erken Çocukluk Döneminde Riskli Oyun, Oyuna Yetişkin Bakışı, Oyun Alanı Düzeni, Özgür Oyun, Açık Alanda Oyun en_US
dc.title Erken Çocukluk Döneminde Riskli Oyuna Yetişkin Bakış Açısı en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record