On the Relationship between Teachers’ Beliefs of Vocabulary Learning Strategies and Their Classroom Practices: A Case Study

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Shibliyev, Javanshir (Supervisor)
dc.contributor.author Esfahan, Niloufar Vafadar
dc.date.accessioned 2025-06-10T12:02:59Z
dc.date.available 2025-06-10T12:02:59Z
dc.date.issued 2023-07
dc.date.submitted 2023-07
dc.identifier.citation Esfahan, Niloufar Vafadar. (2023). On the Relationship between Teachers’ Beliefs of Vocabulary Learning Strategies and Their Classroom Practices: A Case Study. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/6364
dc.description Master of Arts in English Language Teaching (ELT). Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.A.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education, 2023. Supervisor: Prof. Dr. Javanshir Shibliyev. en_US
dc.description.abstract Teachers’ viewpoints regarding the different parts of language learning and teaching have an influence on the decision they make about their classroom practice, teaching decisions and learning. They will be motivated and engaged if the activities and processes in the classroom align with what they believe. The present study tries to examine the relationship between teachers' beliefs about vocabulary learning strategies and to what extent it matches the classroom practices of ESL teachers in EMU preparatory school during spring semester 22-23. Moreover, this study aims to present information about the knowledge and beliefs of teachers by focusing on their personal experience and educational degrees. Researchers have long found the relationship between teacher beliefs and actual classroom practice to be important since it has an important influence on the basic rules and practices of the classroom. Since most of L2 learners have been exposed to traditional methods of vocabulary learning, the development of vocabulary learning continues to be overlooked. A mixed-method approach was used for conducting this research, a six-point Likert scale questionnaire was used to collect the necessary data, and it was sent to 50 ESL teachers. Moreover, class observation with 10 teachers with different profiles was conducted. The results of this study highlight the importance to align teacher claims with what they really do to ensure that vocabulary education is effective. The findings have implications for teacher education efforts, professional development programs, and curriculum creation, highlighting the necessity of helping teachers in converting their beliefs into practical teaching strategies. en_US
dc.description.abstract ÖZ: Dil öğrenme ve öğretimin farklı yönleriyle ilgili öğretmenlerin görüşleri, sınıf uygulamaları, öğretim kararları ve öğrenme süreçleri üzerinde etkili olmaktadır. Sınıf içi faaliyetler ve süreçler, öğretmenlerin inandıklarıyla uyumlu olduğunda, öğretmenlerin motivasyonu ve ilgisi artar. Bu çalışma, İngilizce ikinci dil öğretmenlerinin kelime öğrenme stratejileri hakkındaki inançları ile sınıf uygulamaları arasındaki ilişkiyi incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışma, EMU Hazırlık Okulu'nda bahar dönemi 22-23 boyunca İngilizce ikinci dil öğretmenlerinin sınıf uygulamalarıyla ne ölçüde uyumlu olduğuna dair bilgi sunmayı hedeflemektedir. Ayrıca, bu çalışma, öğretmenlerin kişisel deneyimlerine ve eğitim düzeylerine odaklanarak öğretmenlerin bilgi ve inançları hakkında bilgi sunmayı amaçlamaktadır. İkinci dil öğrenenlerin çoğu, geleneksel kelime öğrenme yöntemlerine maruz kaldığından, kelime öğrenmenin geliştirilmesi göz ardı edilmektedir. Bu araştırmayı yürütmek için karma yöntem yaklaşımı kullanılmış olup, gerekli verileri toplamak için altı noktalı Likert ölçeği anketi 50 İngilizce ikinci dil öğretmenine gönderilmiştir. Ayrıca, farklı profillere sahip 10 öğretmenle sınıf gözlemi yapılmıştır. Bu çalışmanın sonuçları, kelime eğitiminin etkili olabilmesi için öğretmen iddialarının gerçekle uyumlu olmasının önemini vurgulamaktadır. Bulgular, öğretmen eğitimi çalışmaları, mesleki gelişim programları ve müfredat oluşturma konusunda önemli implikasyonlara sahiptir ve öğretmenlere inançlarını pratik öğretim stratejilerine dönüştürme konusunda yardım etmenin gerekliliğini vurgulamaktadır. en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject English Language Teaching (ELT) Department en_US
dc.subject English Language Teachers--English Study and Teaching--Vocabulary Learning en_US
dc.subject English Teaching--Vocabulary--Learning Strategies--Teachers' Beliefs en_US
dc.subject Vocabulary Learning, Strategy, Teaching, Claim, Classroom Practice en_US
dc.title On the Relationship between Teachers’ Beliefs of Vocabulary Learning Strategies and Their Classroom Practices: A Case Study en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record