Self-Service Technologies (SSTs) — the Next Frontier in Service Excellence: Implications for Hotel Industry

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Alipour, Habib (Co-Supervisor)
dc.contributor.advisor Kılıç, Hasan (Supervisor)
dc.contributor.author Safaeimanesh, Farzad
dc.date.accessioned 2025-07-10T09:40:56Z
dc.date.available 2025-07-10T09:40:56Z
dc.date.issued 2021-06
dc.date.submitted 2021-06
dc.identifier.citation Safaeimanesh, Farzad. (2021).Self-Service Technologies (SSTs) — the Next Frontier in Service Excellence: Implications for Hotel Industry .Thesis (Ph.D.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Faculty of Tourism, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/6377
dc.description Doctor of Philosophy in Tourism Management. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (Ph.D.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism, 2021. Co-Supervisor: Prof. Dr. Habib Alipour and Supervisor: Prof. Dr. Hasan Kılıç en_US
dc.description.abstract This research aims to understand how self-service technologies (SSTs) can bring about service excellence for tourists by the moderated mediating effect of satisfaction and tourist types, from the customer’s perspective. The study draws on survey data from 627 tourists from North Cyprus, Turkey, Italy, United States, and Germany who had experience using SSTs during their travel period for either leisure or business. The utility theory, Lancaster’s consumer theory, and random utility theory form the basis of this research’s theoretical framework. This study is the first attempt that examines the SSTs’ characteristics as antecedents of service excellence from the customer point of view in tourism literature. Moreover, this research enhances knowledge by integrating the concept of service excellence and SSTs’ characteristics into the abovementioned theories. The results revealed that service excellence could be provided for customers through SSTs, which this service excellence drives through the characteristics of SSTs. The result of moderated mediation tests on the relationship between SSTs’ characteristics and service excellence revealed that tourist types moderate the mediating effect of SSTs’ satisfaction for functionality, enjoyment, security/privacy, convenience, and customization. Meaning the mentioned constructs are more influential for business travelers than leisure travelers. Limitations, practical and theoretical implications are also discussed. en_US
dc.description.abstract ÖZ: Bu çalışmanın amacı, self servis teknolojilerinin (SST), hizmet mükemmelliğini nasıl etkilediğini turist türü ve memnuniyetin moderatörlü aracılık modeliyle turistlerin perspektifinden incelenmesi amaçlanmaktadır. İlgili çalışma, Kuzey Kıbrıs, Türkiye, İtalya, Amerika Birleşik Devletleri ve Almanya'dan seyahat süreleri boyunca eğlence veya iş için SST kullanma deneyimine sahip 627 turistin anket verilerine dayanmaktadır. Fayda teorisi, Lancaster'ın tüketici teorisi ve tesadüfi fayda teorisi, bu araştırmanın teorik çerçevesinin temelini oluşturmaktadır. Bu çalışma, turizm literatüründe hizmet mükemmelliğinin öncülleri olarak SST'lerin özelliklerini müşteri perspektifinden inceleyen ilk çalışmadır. Ayrıca, bu araştırma, hizmet mükemmelliği kavramını ve SST'lerin özelliklerini yukarıda belirtilen teorileri entegre ederek literatüre katkı koymaktadır. Sonuçlar, turistlere SST'ler aracılığıyla hizmet mükemmelliğinin sağlanabileceğini ve bu hizmet mükemmelliğinin SST'lerin özelliklerinden kaynaklandığını ortaya koymuştur. Buna ek olarak, SST'lerin özellikleri ve hizmet mükemmelliği arasındaki ilişki üzerine yapılan moderatörlü aracılık modeli testlerinin sonucu, turist türlerinin SST'lerin memnuniyetinin etkisinin işlevselliği, haz, güvenlik/gizlilik, rahatlık ve özelleştirme için aracılık etkisinde moderatör rolünü ortaya koymuştur. Bunun anlamı, bahsedilen yapılar iş seyahatinde olanlar tatil amaçlı seyahat edenlere kıyasla daha etkili olduğu gözlemlenmiştir. Kısıtlamalar, pratik ve teorik çıkarımlar da ilgili çalışmada yer verilmiştir. en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Thesis Tez en_US
dc.subject Tourism Faculty en_US
dc.subject Self-Service Technologies (SSTs)--Tourism--Cyprus (Turkish Republic of Northern Cyprus, 1983-) en_US
dc.subject Services--Online--Electronic en_US
dc.subject Self-service technology en_US
dc.subject service excellence en_US
dc.subject functionality en_US
dc.subject enjoyment en_US
dc.subject security/privacy en_US
dc.subject design en_US
dc.subject customization en_US
dc.subject convenience en_US
dc.subject assurance en_US
dc.title Self-Service Technologies (SSTs) — the Next Frontier in Service Excellence: Implications for Hotel Industry en_US
dc.type doctoralThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record