The outdoor hospitality sector, which incorporates campsites, convoy parks, 
entertainment vehicle parks, and glamping (glamorous camping); have attracted 
tourists’ attention worldwide. These forms of holidays are means to escape the 
overcrowded urban areas, socialization, and opportunity to have a new experience, as 
well as experience nature and environment first hand. However, glamping as a niche 
tourism has combined the camping in the nature with a touch of luxury for a niche 
market. The main aim of this study is to explore the factors that resulted in the growth 
of this form of tourism. In addition, to explore the characteristics of glamping patrons. 
Furthermore, the study is focused on the role of glamping as a tourism activity and its 
relationship with sustainable tourism. For the purpose of this study, a qualitative 
research method based on in-depth interview with glamping organizers in the case of 
Germany has been focused. The findings revealed that most of the patrons of glamping 
are up-market tourists who are seeking a new experience and adventure. Study has also 
revealed that patrons of glamping are interested in nature and at the same time desire 
luxurious services and comforts. This type of tourism is somewhat unexplored, and this 
study is an attempt to fill this gap. Implications and contribution of this study is also 
discussed.
 
ÖZ :
Kamp alanları ve eğlence parklarını içerisinde barındıran açık hava ağırlama sektörü; 
dünya çapında turistlerin ilgisini çekmektedir. Turizmin bir çeşidi olarak gösterilen 
açık hava aktiviteleri, turistlere, aşırı kalabalık kentsel alanlardan, sosyalleşmeden ve 
yeni bir deneyime sahip olmanın yanı sıra doğayı ve çevreyi deneyimleme fırsatı 
sunmanın bir diğer yolu olarak gösterilmektedir. 
Ancak, bir niş turizm olarak kampçılık, doğada kamp yapmayı lüks bir dokunuşla 
birleştirmiştir. Bu çalışmanın temel amacı, kampçılığın büyüyüp, gelişmesine neden 
olan faktörleri araştırmaktır. Buna ek olarak, çalışmanın bir diğer amacı, kampçılık ile 
ilgili olarak kampçıların özelliklerini keşfetmektir. Ayrıca çalışma, kampçılığın bir 
turizm faaliyeti olarak rolüne ve sürdürülebilir turizm ile ilişkisine odaklanmaktadır. 
Bu çalışmanın amacı doğrultusunda, Almanya’ da kamp organizatörleri ile nitel 
araştırma tekniğinden faydalanılarak görüşmeler yapılmıştır. Bulgular, kampçılıkla 
ilgilenen turistlerin çoğunun yeni bir deneyim ve macera arayan yüksek gelir 
profilindeki pazar turistleri olduğunu ortaya koymuştur. Araştırma ayrıca, kampçılıkla 
ilgilenen bireylerin doğayla ilgilendiğini ve aynı zamanda lüks hizmetler ve konforu 
arzuladıklarını ortaya koymuştur. Kampçılıkla ilgili çalışmalar alanyazında pek fazla 
çalışılmamış olup, ilgili çalışma literatürdeki bu boşluğu doldurmaktadır. Bu 
çalışmanın sonuçları ve literature katkısı da çalışmada ayrıca tartışılmaktadır.