The growth of the Internet across the world has diversified the manner in which
political and crisis communication takes place everywhere. Young people in
developing countries such as Kenya are using social media platforms to interact with
each other, get new information and news and seek accountability from their political
leaders. In this front, Facebook and Twitter have been among the leading social media
applications that have brought together a large number of users across the developing
world.
This study aimed to investigate how the youth in tertiary institutions in Kenya, used
Twitter and Facebook to engage with public institutions in the wake of the COVID-19
pandemic. The study particularly focused on how these youths used Facebook and
Twitter to seek justice after a news expose’ highlighted how individuals became
millionaires out of the pandemic (#CovidMillionaires) aired on Nation TV on August
16, 2020.
Using survey research method, the study collected data through a questionnaire
consisting of 40 questions (n=315) which was administered to undergraduate and
graduate students at two universities in Kenya. The study was guided by the theoretical
framework of Social-Mediated Crisis Communication (SMCC) Model, Uses and
Gratifications Theory and Agenda Setting theories.
Findings show that participants heavily relied on Twitter and Facebook to obtain
political news and engage in political discourse. It further establishes that social media
are critical communication channels that empower young people to seek accountability
from the government and other leaders. On whether online political participation is
more effective than offline political participation, the study concludes that although
the youth in tertiary institutions in Kenya do not actively engage in offline political
participation, the conversations that take place online like #CovidMillionaires are
making the youth to be more interested to participate in offline political activities.
Consequently, Twitter and Facebook are critical platforms that might enhance offline
political participation in developing countries.
ÖZ:
İnternet kullanımının hızlı bir şekilde artmasıyla birlikte sosyal medya platformları,
Kenya gibi gelişmekte olan ülkelerde popülerleşmeye başlamıştır. İnsanlar,
birbirleriyle etkileşimde bulunmak, yeni bilgi ve haberlere ulaşmak amacıyla sosyal
medya platformlarını kullanmaktadırlar. Facebook ve Twitter ise bu alanda birçok
kullanıcıyı bir araya getiren öncü sosyal medya uygulamaları arasındadır.
Dolayısıyla bu araştırma, Kenya’da eğitim almakta olan üniversite öğrencilerinin
COVID-19 pandemisi döneminde Twitter ve Facebook gibi platformları kamu
kurumlarıyla
etkileşim
kurmak
için
nasıl
kullandıklarını
incelemeyi
hedeflemektedir.Çalışma özellikle Kenya’daki üniversite öğrencilerinin , 16 Ağustos
2020’de Nation TV’de yayınlanan programın COVID-19 Milyonerleri’ni
(#CovidMilionaires) ifşa etmesinden sonra adalaet aramak için Facebook ve Twitter’ı
nasıl kullandığına odaklanmıştır.
Belirlenen amaca ulaşmak için bu çalışmada, 315 kişiye 40 sorudan oluşan bir anket
uygulanmış ve veri toplanmıştır. Araştırmanın katılımcıları, Maseno Üniversitesi ve
Jaramogi Oginga Odinga Bilim ve Teknoloji Üniversitesi’nde eğitim alan lisans ve
yüksek lisans öğrencilerinden oluşmaktadır. Çalışma, Kullanımlar ve Doyumlar
Teorisi, Gündem Belirleme Teorisi ve Sosyal Medya Kriz İletişimi Modeli’nin teorik
çerçevesinde irdelenmiştir
Çalışmada, katılımcıların siyasi haberler almak ve siyasi söylemlerde bulunmak için
Twitter ve Facebook gibi sosyal medya platformlarına büyük ölçüde güvendikleri
ortaya çıkmıştır. Ayrıca çalışma, bu sosyal medya platformlarının, gençleri
hükümetten ve liderlerinden hesap verebilirlik talep etmeye teşvik eden, kritik iletişim
kanalları olduğunu ortaya koymaktadır. Çevrimiçi siyasi katılımın çevrimdışı siyasi
katılımdan daha etkili olup olmadığı konusunda ise çalışmada, Kenya’daki üniversite
gençliği aktif olarak siyasete katılmamalarına rağmen, #CovidMillionaires gibi
çevrimiçi gerçekleşen sohbetlerin bu gençleri daha aktif hale getirdikleri sonucuna
varılmıştır. Sonuç olarak, Twitter ve Facebook, gelişmekte olan ülkelerde çevrimiçi
siyasi katılımı arttırabilecek kritik platformlardır.