The Effect of Web-based Instructional Learning Environment on Enhancing Microteaching Experience in English Language Teacher Education

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Osam, Ülker Vancı (Supervisor)
dc.contributor.author Hama, Hawraz Qader
dc.date.accessioned 2025-07-30T07:36:17Z
dc.date.available 2025-07-30T07:36:17Z
dc.date.issued 2021-04
dc.date.submitted 2021-04
dc.identifier.citation Hama, Hawraz Qader. (2021). The Effect of Web-based Instructional Learning Environment on Enhancing Microteaching Experience in English Language Teacher Education. Thesis (Ph.D.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/6432
dc.description Doctor of Philosophy in English Language Teaching (ELT). Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (Ph.D.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education, 2021. Supervisor: Prof. Dr. Ülker Vancı Osam en_US
dc.description.abstract In second language teacher education programs microteaching has always been a significant technique to help bridge theory to practice and prepare the trainees (i.e., preservice teachers) for real classroom contexts. The expected benefits from 10-15 minute-microteaching sessions are the communication among the trainees and supervisor, collaboration with each other, and reflection on the teaching. However, due to some constraints such as time and big class size, these benefits may not be derived easily. The related literature discussed these challenges quite extensively and offered some solutions. However, there are relatively fewer studies which explored preservice teachers’ gains when technology is integrated into the traditional microteaching sessions. Therefore, this study aims to explore how the effect of a designed Web-based instructional learning environment (hereafter WeBILE) was perceived by the participating preservice teachers on developing their communication, collaboration and reflection in microteaching process. In so doing, 52 Kurdish preservice English language teachers were asked to use the WeBILE for six weeks. Both quantitative and qualitative data were collected from questionnaires, the system analytics, reflection journals, and semi-structured interviews. The results of the data analysis reveal that the designed WeBILE has been perceived quite effective in supporting and improving the preservice teachers’ microteaching practice and solving the defined microteaching problems by creating opportunities for communication, collaboration and reflection in microteaching process among the preservice teachers. en_US
dc.description.abstract ÖZ: Yabancı dil öğretmeni yetiştiren eğitim programlarında mikro öğretim tekniği, teoriyi uygulamaya koymak ve öğrencieri (yani öğretmen adaylarını) gerçek sınıf ortamlarına hazırlamaya yardımcı olmak açısından her zaman önemli bir teknik olmuştur. 10-15 dakikalık mikro öğretim oturumlarında hedeflenen faydalar, öğretmen adaylarının birbirleriyle ve ders hocasıyla mikro öğretim konusundaki iletişimleri, öğretmen adaylarının birbirleriyle işbirliği içinde çalışmaları ve izledikleri kısa derse ilişkin yansımaları olarak sıralanabilir. Bununla birlikte, zaman kısıtlılığı ve sınıfların kalabalıklığı gibi bazı kısıtlamalar nedeniyle, bu faydalar kolayca elde edilemeyebilir. İlgili alanyazın, mikro öğretime ilişkin bu zorlukları oldukça kapsamlı bir şekilde tartışmış ve bazı çözümler önermiştir. Ne var ki, geleneksel mikro öğretim oturumlarına teknolojinin entegre edilmesi durumunda öğretmen adaylarının elde ettikleri kazanımları araştıran çalışmalar oldukça azdır. Bu nedenle, bu çalışma tasarlanmış bir Web tabanlı bir öğrenme ortamının (bundan sonra WeBILE olarak anılacaktır) katılımcı öğretmen adaylarının mikro öğretim sürecindeki iletişimlerini, işbirliklerini ve yansımalarını geliştirmedeki etkisinin nasıl algılandığını araştırmayı amaçlamaktadır. Bu amaçla 52 Kürt kökenli İngilizce öğretmen adayından WeBILE'yi altı hafta kullanmaları istendi. Hem nicel hem de nitel veriler anketlerden, sistem analitiğinden, yansıtma günlüklerinden ve yarı yapılandırılmış görüşmelerden toplandı. Veri analizi sonuçları, tasarlanan WeBILE'in, öğretmen adayları arasında mikro öğretim sürecinde iletişim, işbirliği ve yansıtma fırsatları yaratarak, öğretmen adaylarının mikro öğretim uygulamalarını desteklemede ve geliştirmede ve tanımlanan mikro öğretim problemlerini çözmede oldukça etkili olarak algılandığını ortaya koymaktadır. en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Thesis Tez en_US
dc.subject English Language Teaching (ELT) Department en_US
dc.subject English Language--Study and Teaching en_US
dc.subject Microteaching en_US
dc.subject Web-based instructional learning environment en_US
dc.subject Second language teacher education en_US
dc.subject Program evaluation en_US
dc.subject Iraq en_US
dc.title The Effect of Web-based Instructional Learning Environment on Enhancing Microteaching Experience in English Language Teacher Education en_US
dc.type doctoralThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record