ÖZ :
Bir internet sitesinde bağlantıya tıklamanız için dikkat çekici, yarım cümle ile kesilen
ve görseller kullanıp haberleri sunma işine Tık tuzağı denmektedir. Değişik haber
yaklaşımları uygulayan basın tık tuzağı yöntemini kullanarak haberleri dolaşıma
sokmaktadır. Tık tuzağı modelinde merak her şeyin önüne geçer. Başlıklar haberin
özeti olmaz. Okurun dikkatini çeker ve abartı ön planda tutulur. Bu çalışmada Gündem
Belirleme Kuralı, Eşik Bekçiliği ve Kamuoyu Oluşturma Kuramlarından
bahsedilmiştir. Bu çalışmada Türkiye’nin dört büyük kulübü olan, Fenerbahçe,
Galatasaray, Beşiktaş, Trabzonspor ve diğer kategorisinde yer alan takımlar yer
almıştır.
Türkiye’nin yerel gazeteleri olan Fotomaç ve Fanatik gazetelerinin yaptığı haberler
üzerinden çalışma ilerlemiştir. Haberler kategorize edilerek SPSS programına
koyulmuş ve tablolar ortaya çıkmıştır. İçerik analizi yöntem olarak kullanılmıştır.
Transfer döneminde Fanatik ve Fotomaç gazetelerinde gerçekleştirilen 200 haber
çalışmanın örneklemini oluşturmaktadır.
Transfer döneminde okuyucular internetten haber alırken bilinçli olup tık tuzağı yapan
sitelerden haberleri takip etmemeleri, gazete patronları ve sporseverler açısından bu
çalışma önem taşımaktadır.
The art and resulting action of the use of visuals to present news that is remarkable,
and are cut with half a sentence, all to encourage a user to click on a link on an internet
website, is called Clickbait. It is in this way that the press circulates news, via the
application of different news approaches and utilising the clickbait method. Curiosity
takes precedence over everything within the clickbait model. Headlines are not the
summary of the news. Here, exaggeration is prioritised, and the user’s attention is
attracted. The Agenda Setting Rule, Threshold Watchdog, and Public Opinion
Formation Theories are mentioned within this study. Taking part within the study are
the four biggest clubs of Turkey; Fenerbahçe, Galatasaray, Beşiktaş, Trabzonspor and
other teams in the category took part.
This study progressed upon the news published by the Fotomaç and Fanatik
newspapers, which are local newspapers of Turkey. Following the examination of the
categories, the results were determined by SPSS.
This study is important for both newspaper bosses and sports fans, due to the finding
that during the transfer period, readers display a consciousness in relation to the news
they receive from the internet, and not following the news from clickbait sites.