Abstract:
ABSTRACT: The author describes the translation, validation, and Cross-cultural applicability of a multidimensional inventory of students' evaluation of critical thinking dispositions (California Critical Thinking Disposition Inventory). The goals were to translate the CCTDI, assess its psychometric properties and examine its Cross-cultural equivalency through confirmatory factor analysis and testing its measurement invariance across American and Turkish samples. Based on the data from 583 Turkish students and 448 American students from different teacher education programs, the translated Turkish version and the original English version of CCTDI displayed positive psychometric properties, thus supported the applicability of the CCTDI in Turkish educational context. However, Cross-cultural comparison of factorial structure produced poor fit of the hypothesized multidimensional model of CCTDI to the combined sample. Further analysis, based on the modification indices, supported the use of four-factor model with reduced
items for Cross-cultural comparison. In addition, possible reasons for poor model fit and noninvariance across cultural groups were outlined and discussed. Keywords: CCTDI, critical thinking, adaptation, validation, Cross-cultural equivalency.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
ÖZ: Bu çalışmanın amacı Kaliforniya Eleştirel Düşünme Eğilimi Envanterini İngilizce kaynak dilinden Türkçe hedef diline çevirmek, envanterin psikometrik özelliklerini test etmek, doğrulayıcı faktör analizi ve ölçüm değişmezliği testleriyle envanterin kültürlerarası karşılaştırmalı çalışmalar için denkliğini Amerikan ve Türk örneklemleriyle değerlendirmekti. Farklı öğretmen eğitimi bölümlerinden 583 Türk öğrenci ve 448 Amerikan öğrenciden elde edilen verilerin analiz sonuçları envanterin hem çevrilen Türkçe versiyonunun hem de orijinal İngilizce versiyonunun psikometrik özelliklerinin belli kriterlerin üzerinde olduğunu ve Türkçe
versiyonunun Türk kültüründe uygulanabilir olduğunu gösterdi. Ancak, kültürlerarası karşılaştırmalı çalışmalar açısından envanterin faktör yapısı incelendiğinde öne sürülen yedi-faktörlü yapının iki kültürden gelen veriyle uyuşmadığı görülmüştür. Ölçüm değişmezliği testi sonucunda elde edilen ileri istatistiksel sonuçlar envanterin dört-boyutlu ölçme modelinin kültürlerarası çalışmalarda kullanılabileceğini göstermiştir. Anahtar kelimeler: CCTDI, eleştirel düşünme, uyarlama, geçerleme, kültürler arası denklik.
Description:
Doctor of Philosophy in Educational Sciences. Thesis (Ph.D.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Educational Sciences, 2013. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Ali Sıdkı Ağazade.