Towards Blockchain-based Learning Management System for Adaptive Self-regulation Development in ELT

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Zeki, Canan (Supervisor)
dc.contributor.author Saadati, Zohreh
dc.date.accessioned 2025-07-30T08:18:38Z
dc.date.available 2025-07-30T08:18:38Z
dc.date.issued 2021-08
dc.date.submitted 2021-08
dc.identifier.citation Saadati, Zohreh. (2021). Towards Blockchain-based Learning Management System for Adaptive Self-regulation Development in ELT. Thesis (Ph.D.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/6443
dc.description Doctor of Philosophy in English Language Teaching (ELT). Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (Ph.D.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education, 2021. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Canan Zeki. en_US
dc.description.abstract The study of online higher education learning and academic achievement has increasingly emphasized self-regulated learning (SRL). Few studies so far have investigated the blockchain-based learning management system (LMS) and adaptive SRL intervention in English Language Teaching (ELT) online higher education. This study aimed to develop a blockchain-enabled LMS as a metacognitive tool in ELT online higher education with SRL adaptive intervention to improve planning, monitoring, reflection, collaboration, zone of proximal development (ZPD), and scaffolding towards self-regulation development and learning achievement. To do that, based on the benchmark data of 33 ELT Master of Art (MA) students, the blockchainbased LMS is developed that provided three phases of planning, action, and reflection SRL adaptive intervention throughout the ELT MA online program. Data were collected quantitatively by utilizing SRL pre- and post-test questionnaire which were analyzed along the t-test and qualitatively by adopting reflective essays and semistructured interview which were analyzed through the content analysis method. The findings and the development of the blockchain-based LMS with adaptive SRL intervention contributed to the development of ELT MA students’ SRL skills in realistic goal setting, self-monitoring, self-reflection, and self-awareness through SRL adaptive intervention in planning, monitoring, reflection, ZPD, and collaboration. Also, ELT MA instructors tracked students’ activities and in case of failure to comply with SRL adaptive interventions, they could provide feedback to the students. In addition, this study showed that the integration of blockchain technology in ELT online higher education with adaptive SRL appears to be a promising trend in the development of SRL. en_US
dc.description.abstract ÖZ: Çevrimiçi yükseköğretim öğrenme ve akademik başarı çalışması, öz-düzenlemeli öğrenmeyi giderek daha fazla vurgulamaktadır. Şimdiye kadar çok az çalışma blok zinciri tabanlı öğrenme-yönetim sistemini (LMS) ve İngiliz Dili Öğretimi (ELT) çevrimiçi yükseköğretiminde öz-düzenlemeli öğrenmeyi uyumlaştıracak müdahale programlarını araştırmıştır. Bu çalışma, öz-düzenlemeli öğrenmeyi uyumlaştıracak müdahale programları ile çevrimiçi ELT yüksek lisans öğretiminde üst bilişsel bir araç olarak blok zinciri etkin bir öğretim ve yönetim sistemini geliştirmeyi hedeflemiştir. Bu müdahale programı özellikle planlamayı, izlemeyi, yansıtmayı, işbirliğini, yakınsal gelişim bölgesini ve yakınsal gelişim bölgesi içerisindeki destekleyici araçları (scaffolding) öz-düzenlemeyi ve öğrenmeyi geliştirecek şekilde etkinleştirmeyi amaçlamaktadır. Bunu yapmak için, 33 ELT yüksek lisans öğrencisinin karşılaştırma verilerine dayanarak, ELT MA çevrimiçi programında öz-düzenlemeli öğrenmeyi uyumlaştıracak müdahale programının üç aşaması olan planlama, eylem ve yansıtmayı sağlayan blok zincir tabanlı bir öğrenme yönetim sistemi geliştirilmiştir. Nicel veriler, t-testi ile analiz edilen öz-düzenlemeli ön ve son-test anketi kullanılarak, nitel veriler ise içerik analizi yöntemi kullanılarak analiz edilen katılımcıların yazdığı yansıtıcı kompozisyonlar ile elde edilmiştir. Öz-düzenlemeli öğrenmeyi uyumlaştıracak müdahale programı ile blok zinciri tabanlı öğretim yönetim sisteminin geliştirilmesi, ELT MA öğrencilerinin gerçekçi hedef belirleme, kendi kendini izleme, yansıtma ve öz farkındalık konularında öz-düzenlemeyi uyumlaştıracak program müdahalesinin planlama, izleme, yansıtma, yakınsal gelişim bölgesi ve iş birliği ile öz-düzenlemeli öğrenme becerilerinin gelişimine katkıda bulunmaktadır. Ayrıca, ELT MA öğretim elemanları öğrencilerin etkinliklerini takip edebilecek ve öz-düzenlemeli öğrenmeyi uyumlaştıracak programların müdahalelerine uyulmaması durumunda öğretmenler öğrencilere geri bildirim sağlayabilecektir. Ek olarak, bu çalışma, blok zinciri teknolojisinin ELT çevrimiçi yüksek öğrenimine uyarlanabilir öz-düzenlemeli öğrenme ile entegrasyonunun, öz-düzenlemeyi uyumlaştıracak bir müdahale programı geliştirilmesinde umut verici bir yenilik olduğunu göstermiştir. en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Thesis Tez en_US
dc.subject English Language Teaching (ELT) Department en_US
dc.subject Foreign Language Education en_US
dc.subject English Language Teaching en_US
dc.subject Adaptive learning en_US
dc.subject blockchain technology en_US
dc.subject collaborative learning en_US
dc.subject learning management system en_US
dc.subject metacognitive tools en_US
dc.title Towards Blockchain-based Learning Management System for Adaptive Self-regulation Development in ELT en_US
dc.type doctoralThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record