Zero Waste Shopping as a Consumer Behavior: The Case of North Cyprus (TRNC)

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Tümer, Mustafa (Supervisor)
dc.contributor.author Frunueh, Adeso Tamajong
dc.date.accessioned 2025-07-30T08:47:26Z
dc.date.available 2025-07-30T08:47:26Z
dc.date.issued 2021-07
dc.date.submitted 2021-07
dc.identifier.citation Frunueh, Adeso Tamajong. (2021). Zero Waste Shopping as a Consumer Behavior: The Case of North Cyprus. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Business Administration, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/6447
dc.description Master of Arts in Marketing Management. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.A.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration, 2021. Supervisor: Prof. Dr. Mustafa Tümer. en_US
dc.description.abstract Waste mismanagement has been in a rise since the era of civilization began. This increase has been due to the increase in population and standards of living in communities, rapid growth of the urban areas and economic boom. An estimated 547,000 tons of municipal waste was recorded in Cyprus in 2017, which was a 0.36% increase from 2016. Such statistics leads the consumers into performing actions aimed at protecting or preserving the environment such as recycling the products or repurchasing eco-labelled products. In line with the issue of global waste and consumers having a growing intention to for positive environmental actions, this has led to the concept of zero-waste lifestyle being introduced to address the problem. The primary aim of this paper was to empirically establish which factors influence zero waste shopping in North Cyprus. This study investigated how factors of behavior influence zero-waste shopping. The was carried out using a quantitative research approach. The survey was conducted through the use of a questionnaire administered amongst 300 consumers. A convenience sampling approach was utilised in data collection process. A path analysis using PLS-SEM was conducted to test the proposed hypothesis. The results of the analysis showed that three of the seven hypothesis were accepted. Attitude and moral norms were found to influence consumers’ zero-waste shopping intention in TRNC; and intention was found to influence consumers’ zero-waste shopping behavior in TRNC. On the other hand, subjective norms, perceived behavioral control, self-identity and past behavior were rejected as factors that influence consumers’ zero-waste shopping intention in TRNC en_US
dc.description.abstract ÖZ: Atıkların kötü yönetimi sorunu, insanoğlunun modern yaşama geçmesi ile artmıştır. Bu artış, toplumlardaki nüfus ve yaşam standartlarının yükselmesi, kentsel alanların hızlı büyümesi ve ekonomik patlamadan kaynaklanmıştır. Bu tür istatistikler, tüketicileri ürünleri geri dönüştürmek veya eko etiketli ürünleri yeniden satın almak gibi çevreyi korumaya veya korumaya yönelik eylemler gerçekleştirmeye yönlendiriyor. Küresel atık sorunu ve tüketicilerin olumlu çevresel eylemlere yönelik artan niyetiyle paralel olarak, bu, sorunu çözmek için sıfır atık yaşam tarzı kavramının ortaya çıkmasına neden olmuştur. Bu makalenin temel amacı, Kuzey Kıbrıs'ta sıfır atık satın alma davranışını hangi faktörlerin etkilediğini deneysel olarak belirlemektir. Bu çalışma ile, sıfır atık ürünlere yönelik satın almayı etkileyen faktörlerin hangi yönde etkiledikleri araştırılmıştır. Araştırmamız nicel araştırma yaklaşımı kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Anket, 300 tüketici arasında uygulanan bir anket kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Veri toplama sürecinde kolayda örnekleme yaklaşımı kullanılmıştır. Çalışma için öngörülen hipotezleri test etmek amacı ile PLS-SEM kullanılarak iz analizi yapılmıştır. Analiz sonucunda öngörülen yedi hipotezden üç tanesi kabul edilmiştir. Tutum ve moral normları KKTC’de sıfır atık davranışı niyetini etkilediği; ve niyetin de tüketicinin sıfır atık davranışını etkilediği tesbit edilmiştir. Bunun yanında, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyetin’de öznel normlar, algılanan davranış kontrolu, öz kimlik ve önceki davranışların bireylerin sıfır atık davranış niyetini etklimediği tesbit eidlmiştir. Bulgulara dayalı olarak desteklenen ve/veya reddedilen hipotezleri belirlemek için çoklu regresyon analizi yapılmıştır. en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Business Administration Department en_US
dc.subject Marketing Management en_US
dc.subject Thesis Tez en_US
dc.subject Marketing--Consumers--Zero Waste Shopping--Cyprus (Turkish Republic of Northern Cyprus, 1983-). en_US
dc.subject Consumer Behavior--Cyprus (Turkish Republic of Northern Cyprus, 1983-). en_US
dc.subject Consumption (Economics)--Environmental aspects--Social Aspects en_US
dc.subject Waste en_US
dc.subject Zero-Waste en_US
dc.subject Zero-Waste Shopping en_US
dc.subject Consumer Behavior en_US
dc.title Zero Waste Shopping as a Consumer Behavior: The Case of North Cyprus (TRNC) en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record