This thesis is to examine the evolution of Public Relations (PR) in Jordan and its
impact on Jordanian society, which lacks empirical knowledge and remains
theoretically undeveloped. This study aims at the problem of having a lack of
understanding of how PR evolved in Jordan and how the public perceives it. Systems
theory, Uses and Gratifications Theory, and the Excellence theory underpinned this
study as a theoretical foundation for the study.
Quantitative research, simple random sampling survey method was used in 2017, 2021
and 2022. All questionnaires were built on the SurveyMonkey platform and distributed
to a simple random sampling over WhatsApp and Facebook.
Overall, the main study analysis results revealed a good understanding of the activities
and tasks that PR involve, including the integration of communication activities. The
study also revealed a strong perception of Jordan's Public Relations roles and the ties
with the gulf investments emergence and economic expansion. This study concludes
that Public Relations professionals and practitioners have a good knowledge of PR
roles but eventually lack knowledge about how to use it. Also, the media and Public
Relations work hand in hand to face issues and challenges that encounter PR agencies
and respond to the needs and demands of public opinion. Generally, there is a good
perception of PR roles in Jordan, which is connected to globalization. Moreover, in the
comparison study between Jordan and Turkey professionals, the study showed that
social media has a significant influence on how well an organization performs. Also
findings revealed that organizational image and organizational marketing
communication are significant mediators between social media use and organizational
performance. Comparative findings showed a statistically significant difference in the
mean of Turkish firms and Jordanian Firms.
Finally in 2022 findings, showed that; PR Department in MEU assuming its societal
responsibilities during the COVID19 pandemic is highly valued. As it had many
different roles, such as utilizing the university's facilities while protecting the safety
and health of all university members and the environment, encouragement of all
workers to volunteer in local community organizations, support for health activities
and means of prevention. On a different level, they had a very important role in
diversifying means of communication with staff and students, whether
announcements, decisions, awareness or even tutorials for e-learning portals.
ÖZ :
Bu tez, Ürdün'de Halkla İlişkiler (Hİ) sürecini ve bunun Ampirik kanıttan yoksun ve
teorik olarak gelişmemiş olan Ürdün toplumu üzerindeki etkisini incelemektir. Bu
çalışma, Ürdün'de Hİ'in nasıl geliştiği ve halkın bunu nasıl algıladığına yönelik anlayış
eksikliğinin giderilmesini hedeflemektedir. Sistemler teorisi, Kullanımlar ve
Doyumlar Teorisi ve Mükemmellik teorisi, bu çalışmada kullanılan temel kuramlardır.
Araştırmadan elde edilen bulgular 2017, 2021 ve 2022 yıllarında nicel araştırma
yöntemi, anket tekniği ve basit rastgele örneklem metodu kullanılarak ortaya çıkmıştır.
Tüm anketler, Survey Monkey platformunda oluşturulmuş olup WhatsApp ve
Facebook üzerinden rastgele örneklem yöntemi kullanılarak katılımcılara
ulaştırılmıştır.
Genel olarak, araştırmanın temel bulgularında iletişim faaliyetlerinin entegrasyonu da
dâhil olmak üzere özellikle körfez yatırımlarının ortaya çıkışı ve ekonomik
büyümelerle, Hİ'in içerdiği faaliyet alanları ve görevlerinin, katılımcılar tarafından
güçlü bir şekilde algılandığı ortaya çıkmıştır. Elde edilen bulgularda; Halkla ilişkiler
profesyonellerinin ve uygulayıcılarının halkla ilişkiler rolleri konusunda iyi bilgiye
sahip oldukları ancak nasıl kullanacakları konusunda bilgi eksiklikleri olduğu
sonucuna rastlanmıştır. Medya ve Halkla İlişkileri arasındaki ilişkide; Halkla İlişkiler
ajanslarının karşılaştığı sorun ve zorluklarla yüzleşmek ve kamuoyunun ihtiyaç ve
taleplerine yanıt vermek için el ele çalıştıkları bulgusu ortaya çıkmıştır. Genel olarak,
küreselleşme ile bağlantılı olan Ürdün'de Hİ’in rollerine ilişkin iyi bir algı olduğu
tespit edilmiştir. Öte yandan Ürdün ve Türkiye profesyonelleri arasında yapılan
karşılaştırma çalışmasında, sosyal medyanın; kuruluşların iyi bir performans
göstermeleri açısından önemli bir etkiye sahip olduğu tespit edilmiştir. Örgütsel imaj
ve örgütsel pazarlama iletişimi; sosyal medya kullanımı ile örgütsel performans
arasında önemli aracılardan biri olduğu bulgusuna varılmıştır. Ayrıca yapılan
karşılaştırmalı bulgular analizi sonucunda, Türk firmaları ile Ürdün Firmalarının
ortalamasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğunu görülmüştür.
Son olarak 2022 yılındaki bulgulara göre; COVID19 salgını sırasında MEU, Halkla
İlişkiler Birimleri, çevrenin güvenliğini ve sağlığını korurken üniversitenin
olanaklarından yararlanması, tüm çalışanları yerel toplum kuruluşlarında gönüllü
olmaya teşvik etmesi, sağlık faaliyetlerini ve önleme yollarını desteklemesi gibi birçok
farklı rolü olduğunu bu bağlamda da çok değerli olduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca farklı
düzeyde; duyurular, kararlar, farkındalık ve hatta e-öğrenme portalları için öğreticiler
olsun, personel ve öğrencilerle iletişim araçlarını çeşitlendirmede Hİ’in çok önemli bir
rol oynadığı bulgusuna rastlamıştır