The Evolution of Public Relations in Jordan: The Perception of Public Relations in Society

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Kaya, Anıl Kemal (Supervisor)
dc.contributor.author Eddin, Sara Yacoub Adel Naser
dc.date.accessioned 2025-07-30T09:59:17Z
dc.date.available 2025-07-30T09:59:17Z
dc.date.issued 2023-02
dc.date.submitted 2023-02
dc.identifier.citation Eddin, Sara Yacoub Adel Naser. (2023). The Evolution of Public Relations in Jordan: The Perception of Public Relations in Society. Thesis (Ph.D.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Communication and Media Studies, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/6454
dc.description Doctor of Philosophy in Communication and Media Studies. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (Ph.D.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication And Media Studies, 2023. Supervisor: Prof. Dr. Anıl Kemal Kaya. en_US
dc.description.abstract This thesis is to examine the evolution of Public Relations (PR) in Jordan and its impact on Jordanian society, which lacks empirical knowledge and remains theoretically undeveloped. This study aims at the problem of having a lack of understanding of how PR evolved in Jordan and how the public perceives it. Systems theory, Uses and Gratifications Theory, and the Excellence theory underpinned this study as a theoretical foundation for the study. Quantitative research, simple random sampling survey method was used in 2017, 2021 and 2022. All questionnaires were built on the SurveyMonkey platform and distributed to a simple random sampling over WhatsApp and Facebook. Overall, the main study analysis results revealed a good understanding of the activities and tasks that PR involve, including the integration of communication activities. The study also revealed a strong perception of Jordan's Public Relations roles and the ties with the gulf investments emergence and economic expansion. This study concludes that Public Relations professionals and practitioners have a good knowledge of PR roles but eventually lack knowledge about how to use it. Also, the media and Public Relations work hand in hand to face issues and challenges that encounter PR agencies and respond to the needs and demands of public opinion. Generally, there is a good perception of PR roles in Jordan, which is connected to globalization. Moreover, in the comparison study between Jordan and Turkey professionals, the study showed that social media has a significant influence on how well an organization performs. Also findings revealed that organizational image and organizational marketing communication are significant mediators between social media use and organizational performance. Comparative findings showed a statistically significant difference in the mean of Turkish firms and Jordanian Firms. Finally in 2022 findings, showed that; PR Department in MEU assuming its societal responsibilities during the COVID19 pandemic is highly valued. As it had many different roles, such as utilizing the university's facilities while protecting the safety and health of all university members and the environment, encouragement of all workers to volunteer in local community organizations, support for health activities and means of prevention. On a different level, they had a very important role in diversifying means of communication with staff and students, whether announcements, decisions, awareness or even tutorials for e-learning portals. en_US
dc.description.abstract ÖZ : Bu tez, Ürdün'de Halkla İlişkiler (Hİ) sürecini ve bunun Ampirik kanıttan yoksun ve teorik olarak gelişmemiş olan Ürdün toplumu üzerindeki etkisini incelemektir. Bu çalışma, Ürdün'de Hİ'in nasıl geliştiği ve halkın bunu nasıl algıladığına yönelik anlayış eksikliğinin giderilmesini hedeflemektedir. Sistemler teorisi, Kullanımlar ve Doyumlar Teorisi ve Mükemmellik teorisi, bu çalışmada kullanılan temel kuramlardır. Araştırmadan elde edilen bulgular 2017, 2021 ve 2022 yıllarında nicel araştırma yöntemi, anket tekniği ve basit rastgele örneklem metodu kullanılarak ortaya çıkmıştır. Tüm anketler, Survey Monkey platformunda oluşturulmuş olup WhatsApp ve Facebook üzerinden rastgele örneklem yöntemi kullanılarak katılımcılara ulaştırılmıştır. Genel olarak, araştırmanın temel bulgularında iletişim faaliyetlerinin entegrasyonu da dâhil olmak üzere özellikle körfez yatırımlarının ortaya çıkışı ve ekonomik büyümelerle, Hİ'in içerdiği faaliyet alanları ve görevlerinin, katılımcılar tarafından güçlü bir şekilde algılandığı ortaya çıkmıştır. Elde edilen bulgularda; Halkla ilişkiler profesyonellerinin ve uygulayıcılarının halkla ilişkiler rolleri konusunda iyi bilgiye sahip oldukları ancak nasıl kullanacakları konusunda bilgi eksiklikleri olduğu sonucuna rastlanmıştır. Medya ve Halkla İlişkileri arasındaki ilişkide; Halkla İlişkiler ajanslarının karşılaştığı sorun ve zorluklarla yüzleşmek ve kamuoyunun ihtiyaç ve taleplerine yanıt vermek için el ele çalıştıkları bulgusu ortaya çıkmıştır. Genel olarak, küreselleşme ile bağlantılı olan Ürdün'de Hİ’in rollerine ilişkin iyi bir algı olduğu tespit edilmiştir. Öte yandan Ürdün ve Türkiye profesyonelleri arasında yapılan karşılaştırma çalışmasında, sosyal medyanın; kuruluşların iyi bir performans göstermeleri açısından önemli bir etkiye sahip olduğu tespit edilmiştir. Örgütsel imaj ve örgütsel pazarlama iletişimi; sosyal medya kullanımı ile örgütsel performans arasında önemli aracılardan biri olduğu bulgusuna varılmıştır. Ayrıca yapılan karşılaştırmalı bulgular analizi sonucunda, Türk firmaları ile Ürdün Firmalarının ortalamasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğunu görülmüştür. Son olarak 2022 yılındaki bulgulara göre; COVID19 salgını sırasında MEU, Halkla İlişkiler Birimleri, çevrenin güvenliğini ve sağlığını korurken üniversitenin olanaklarından yararlanması, tüm çalışanları yerel toplum kuruluşlarında gönüllü olmaya teşvik etmesi, sağlık faaliyetlerini ve önleme yollarını desteklemesi gibi birçok farklı rolü olduğunu bu bağlamda da çok değerli olduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca farklı düzeyde; duyurular, kararlar, farkındalık ve hatta e-öğrenme portalları için öğreticiler olsun, personel ve öğrencilerle iletişim araçlarını çeşitlendirmede Hİ’in çok önemli bir rol oynadığı bulgusuna rastlamıştır en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Thesis Tez en_US
dc.subject Communication and Media Studies Department en_US
dc.subject Public Relations--Jordan en_US
dc.subject Jordanian Society en_US
dc.subject Public Relations en_US
dc.subject Evolution en_US
dc.subject PR Perception en_US
dc.subject Effective PR en_US
dc.title The Evolution of Public Relations in Jordan: The Perception of Public Relations in Society en_US
dc.type doctoralThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication And Media Studies en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record