dc.contributor.author |
Duranay, Halil İbrahim |
|
dc.date.accessioned |
2013-08-14T06:29:43Z |
|
dc.date.available |
2013-08-14T06:29:43Z |
|
dc.date.issued |
2012 |
|
dc.identifier.citation |
Duranay, Halil İbrahim. (2012). The Vanishing Point of Modern Subject in Art-house Cinema: The Mirror & The Turin Horse. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Communication and Media Studies, Famagusta: North Cyprus. |
en_US |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11129/645 |
|
dc.description |
Master of Arts in Communication and Media Studies. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication, Dept. of Communication and Media Studies, 2013. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Levent Kavas. |
en_US |
dc.description.abstract |
ABSTRACT: This study is discussing how the individual is ontologically re-identified in modernity. In late eighteenth century and early nineteenth century consist of some political, social, economical experiences (French Revolution, Industrial Revolution) opened the way to new cultural phenomena and their philosophical extensions. Especially as a political orientation the modern identity started to create new conception of the subject through art after the French Revolution. Throughout the modernism process, the ‘subject’ continuously metamorphosed and was ontologically re-identified. The most prominent examples of this re-identification can be analyzed in the art-house films such as The Mirror and The Turin Horse. This study aims to show the ontologically re-identified forms of the modern individual through the auteurs and characters of the selected movies.
Key Words: Modernism, Modern Subject, Decadence, Death of God, Auteur Cinema.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
ÖZ: Bu çalışma modernite içindeki bireyin varlıksal olarak kendini yeniden tanımlamasını tartışmaktadır. Geç onsekizinci ve ondokuzuncu yüzyıllarda meydana gelen bir takım siyasal, sosyal ve ekonomik olaylar (Fransız Devrimi, Sanayi Devrimi), yeni kültürel fenomenleri ve onların felsefi uzantılarını tartışmaya açmıştır. Özellikle Fransız Devrimi sonrası politik bir sonuç olarak ortaya çıkan modern kimlik yeni özne tiplerini sanat üzerinden yaratmaya başladı. Tüm modernizasyon boyunca bu özne problemi sürekli olarak başkalaşmaya ve ontolojik olarak yeniden ifade edilmeye devam etti. Sanat sineması janrında yer alan The Mirror (Ayna) ve The Turin Horse (Torino Atı) filmlerinde bu özne olgusunun en belirgin örnekleri yorumlanabilir. Bu çalışma modern bireyin varlıksal olarak yeniden ifade edilmiş formlarını, seçilmiş filmlerdeki auteurler ve karakterler üzerinden sunmayı amaçlamaktadır.
Anahtar Kelimeler: Modernizm, Modern Özne, Dekadans, Tanrı’nın Ölümü, Auteur Sineması. |
en_US |
dc.language.iso |
en |
en_US |
dc.publisher |
Eastern Mediterranean University (EMU) |
en_US |
dc.subject |
Communication and Media Studies |
en_US |
dc.subject |
Modernism - Modern Subject - Decadence - Death of God - Auteur Cinema |
en_US |
dc.title |
The Vanishing Point of Modern Subject in Art-house Cinema: The Mirror & The Turin Horse |
en_US |
dc.type |
Thesis |
en_US |