The purpose of this paper is to introduce the perceptions of senior academic administrators
in Northern Cyprus Ministry of Education on the current education system. That is to say
the structure of the education system as a whole. In order to carry out this study, 14 senior
academic administrators’ point of view has been taken by using semi-structured
interviews. There is no doubt that in qualitative research semi-structured interviewing
is a flexible and powerful tool to capture the voices and the ways people make meaning
of their experiences (Kvale, 2007). This study is a case study. As Yin (2009a:18) stated:
“An empirical inquiry about contemporary phenomenon (e.g., “case”), set within its own
real-worldcontext – especially when the boundaries between phenomenon and context are
not clearly evident”. Therefore, by reflecting upon the current education system in North
Cyprus as a ‘case’, the authors tried to show the real context of the education system itself.
The data collected from the semi-structured interviews were analyzed by using content
analysis. According to the findings of this research study, the current education system
must be re-constructed considering the curriculum, strategies in teaching and learning
approaches, building up collaborative and student-centered classrooms, applying active
learning strategies and voicing the voice of the senior academic administrators during the
decision-making process.
ÖZ:
Bu çalışmanın amacı, Kuzey Kıbrıs Eğitim Bakanlığı'ndaki üst düzey akademik
yöneticilerin mevcut eğitim sistemine ilişkin algılarını ortaya koymaktır. Yani bir
bütün olarak eğitim sisteminin yapısı. Bu çalışmanın gerçekleştirilebilmesi için yarı
yapılandırılmış görüşmeler kullanılarak 14 üst düzey akademik yöneticinin görüşü
alınmıştır. Nitel araştırmalarda yarı yapılandırılmış görüşmenin, sesleri ve insanların
deneyimlerini anlamlandırma biçimlerini yakalamak için esnek ve güçlü bir araç
olduğuna şüphe yoktur (Kvale, 2007). Bu çalışma bir vaka çalışmasıdır. Yin'in
(2009a:18) belirttiği gibi: "Özellikle fenomen ve bağlam arasındaki sınırlar açıkça
belli olmadığında, kendi gerçek dünya bağlamı içinde belirlenen çağdaş fenomen
(örneğin "vaka") hakkında ampirik bir araştırma. Bu nedenle yazarlar, Kuzey
Kıbrıs'taki mevcut eğitim sistemini bir 'vaka' olarak yansıtarak, eğitim sisteminin
kendisinin gerçek bağlamını göstermeye çalışmışlardır. Yarı yapılandırılmış
görüşmelerden toplanan veriler içerik analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Bu
araştırma çalışmasının bulgularına göre, mevcut eğitim sisteminin müfredat, öğretme
ve öğrenme yaklaşımlarındaki stratejiler, işbirlikli ve öğrenci merkezli sınıflar
oluşturma, aktif öğrenme stratejilerinin uygulanması ve kıdemli akademisyenin sesini
duyurması dikkate alınarak yeniden yapılandırılması gerekmektedir.