According to the Association of Children’s Museums (ACM), more than 341
children’s museums exist on 23 countries. The first children’s museum was Brooklyn
Children’s Museum which was established in 1899. (Schofield-Bodt, C. ,1987) The
philosophy of children’s museum is based on the idea of hands-on learning besides the
fact of artifact based traditional museums. The focus of the study, while investigating
the interdisciplinary relationship between education and interior design in the context
of a children's museum, is to analyse whether the environmental design parameters
suggested by the educational approaches used in public institutions for years will
contribute to learning in between the 2-11 age group children if used in the design of
informal educational institutions. Learning is the main target of education, so the study
will search for interior design criteria that can be adapted from formal design to
informal context of famous educational approaches selected as Montessori and Reggio
Emilia. Selected design criteria are ‘recognizability, anthropometric design, social
space and outdoor learning space.’ To finalize the paper, the architectural drawings
and photos of 10 children’s museums which has different contents that are ‘Boston
Children’s Museum, Chicago Children’s Museum, Incheon Children’s Science
Museum, Children’s Museum of ART, Brooklyn Children’s Museum, Houston
Children’s Museum Indianapolis Children’s Museum, Knock-knock Children’s
Museum, Muzeiko America for Bulgaria Children’s Museum, Papalote Museo Planet
Play are found from the previous literature and examined with selected design criteria
to be analysed qualitatively in the end. The photos and the architectural drawings of
selected cases will be examined one by one by one with the selected criteria.
Anthropometric design as an interior design criterion from Montessori approach, will
be used to check the measurements of the interior if it is suitable for the sizes of the
user groups not to interrupt learning, social spaces from Montessori approach, will be
used to check the gathering places for sharing the knowledge of different age groups.
Outdoor learning spaces from Montessori approach, will be used to check the
integration of natural environment conditions for play and recognizability parameter
from Reggio Emilia approach, will be used to check the existence of identity
constructed by a specific architectural language which in turn create a sense of place.
As a conclusion, it is expected to observe if the environmental design of place fo
children with the principles of Montessori and Reggio Emilia education can be adapted
to the selected museums’ architecture as Reggio Emilia emphasizes environment as
3rd teacher to enhance the learning process in the selected age group.
ÖZ:
Çocuk Müzeleri Derneği'ne (ACM) göre 23 ülkede 341'den fazla çocuk müzesi var.
Çocuk müzeleri kurma fikri, 1899 yılında Brooklyn Çocuk Müzesi'nin kurulmasından
sonra ABD'den yayılmıştır. Çocuk müzelerinin felsefesi, eser temelli geleneksel
müzelerin yanı sıra uygulamalı öğrenme fikrine dayanmaktadır. Çalışmanın odak
noktası, bir çocuk müzesi bağlamında eğitim ve iç tasarımın disiplinler arası ilişkisini
araştırırken, resmi kurumlarda yıllardır kullanılan eğitim yaklaşımlarının önerdiği
çevre tasarım parametrelerini, gayri resmi eğitim kurumlarının tasarımında
kullanılırsa, 2-11 yaş arası çocuklarda, öğrenmeye katkı koyup koymayacağını analiz
etmektir. Öğrenme, eğitimin ana hedefidir, bu nedenle çalışma, Montessori ve Reggio
Emilia olarak seçilen ünlü eğitim yaklaşımlarının resmi tasarımdan gayri resmi
bağlama uyarlanabilecek çevresel tasarım kriterlerini araştıracaktır. Seçilen tasarım
kriterleri 'Tanınabilirlik, Antropometrik tasarım, Sosyal alan ve Dış mekanda öğrenme
'dir.'Boston Çocuk Müzesi, Chicago Çocuk Müzesi, Incheon Çocuk Bilimi Müzesi,
Çocuk Sanat Müzesi, Brooklyn Çocuk Müzesi, Houston Çocuk Müzesi, Indianapolis
Çocuk Müzesi, Knock-knock Çocuk Müzesi, Muzeiko America içinBulgaristan
Çocuk Müzesi, Papalote Museo Planet Play önceki literatürden, internet sayfalarından,
farklı içeriklere sahip 10 çocuk müzesinin mimari çizimleri ve fotoğrafları bulunup ve
seçilen tasarım kriterleri çerçevesinde incelenip ,çalışmanın sonunda nicel olarak
analiz edilecektir. Montessori yaklaşımından bir çevresel tasarım kriteri olan
antropometrik tasarım, kullanıcı gruplarının boyutlarının ,öğrenmeyi kesintiye
uğratmayacak şekilde tasarlanmış iç mekan ölçülerinin kontrol edilmesinde,
Montessori yaklaşımından sosyal mekanlar parametresi, farklı yaş gruplarındaki müze
ziyaretçilerinin bilgilerini paylaşmak için toplanma yerleri olarak tasarlanan
mekanların varlığı,Montessori yaklaşımından dış mekan öğrenme alanları, oyun için
doğal ortam koşullarının iç mekanla entegre olup olmadığını kontrol etmek için
kullanılacak ve Reggio Emilia yaklaşımından tanınabilirlik parametresi, belirli bir
mimari dil tarafından inşa edilen mekan kimliğinin varlığını kontrol etmek için
kullanılacak ve bu da bir mekansal algı duygusu yaratacağı öngörülerek ,incelenen
mekanlar bu çerçevede analiz edilecektir.. Sonuç olarak, Reggio Emilia'nın okuldaki
öğrenme sürecini geliştirmek için 3. öğretmen olarak çevreyi vurgulaması ışığında,
Montessori ve Reggio Emilia eğitimi çevresel tasarım ilkeleriyle çocuklar için
tasarlanan mekânlardaki çevresel tasarımının, seçilen müzelerin mimarisine
uyarlandığında bu mekanlarda, öğrenmeye katkı koyması hedeflenir.