The Role of Interior Design in Enhancing Learning Ability in a Children’s Museum Context

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Günçe, Kağan
dc.contributor.author Kaymaklılı, Gözde Özler
dc.date.accessioned 2025-11-14T12:55:40Z
dc.date.available 2025-11-14T12:55:40Z
dc.date.issued 2021-09
dc.date.submitted 2021-09
dc.identifier.citation Kaymaklılı, Gözde Özler. (2021).The Role of Interior Design in Enhancing Learning Ability in a Children’s Museum Context. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Interior Architecture, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/6508
dc.description Master of Science in Interior Architecture. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.S.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Architecture, Dept. of Interior Architecture, 2021. Supervisor: Prof. Dr. Kağan Günçe en_US
dc.description.abstract According to the Association of Children’s Museums (ACM), more than 341 children’s museums exist on 23 countries. The first children’s museum was Brooklyn Children’s Museum which was established in 1899. (Schofield-Bodt, C. ,1987) The philosophy of children’s museum is based on the idea of hands-on learning besides the fact of artifact based traditional museums. The focus of the study, while investigating the interdisciplinary relationship between education and interior design in the context of a children's museum, is to analyse whether the environmental design parameters suggested by the educational approaches used in public institutions for years will contribute to learning in between the 2-11 age group children if used in the design of informal educational institutions. Learning is the main target of education, so the study will search for interior design criteria that can be adapted from formal design to informal context of famous educational approaches selected as Montessori and Reggio Emilia. Selected design criteria are ‘recognizability, anthropometric design, social space and outdoor learning space.’ To finalize the paper, the architectural drawings and photos of 10 children’s museums which has different contents that are ‘Boston Children’s Museum, Chicago Children’s Museum, Incheon Children’s Science Museum, Children’s Museum of ART, Brooklyn Children’s Museum, Houston Children’s Museum Indianapolis Children’s Museum, Knock-knock Children’s Museum, Muzeiko America for Bulgaria Children’s Museum, Papalote Museo Planet Play are found from the previous literature and examined with selected design criteria to be analysed qualitatively in the end. The photos and the architectural drawings of selected cases will be examined one by one by one with the selected criteria. Anthropometric design as an interior design criterion from Montessori approach, will be used to check the measurements of the interior if it is suitable for the sizes of the user groups not to interrupt learning, social spaces from Montessori approach, will be used to check the gathering places for sharing the knowledge of different age groups. Outdoor learning spaces from Montessori approach, will be used to check the integration of natural environment conditions for play and recognizability parameter from Reggio Emilia approach, will be used to check the existence of identity constructed by a specific architectural language which in turn create a sense of place. As a conclusion, it is expected to observe if the environmental design of place fo children with the principles of Montessori and Reggio Emilia education can be adapted to the selected museums’ architecture as Reggio Emilia emphasizes environment as 3rd teacher to enhance the learning process in the selected age group. en_US
dc.description.abstract ÖZ: Çocuk Müzeleri Derneği'ne (ACM) göre 23 ülkede 341'den fazla çocuk müzesi var. Çocuk müzeleri kurma fikri, 1899 yılında Brooklyn Çocuk Müzesi'nin kurulmasından sonra ABD'den yayılmıştır. Çocuk müzelerinin felsefesi, eser temelli geleneksel müzelerin yanı sıra uygulamalı öğrenme fikrine dayanmaktadır. Çalışmanın odak noktası, bir çocuk müzesi bağlamında eğitim ve iç tasarımın disiplinler arası ilişkisini araştırırken, resmi kurumlarda yıllardır kullanılan eğitim yaklaşımlarının önerdiği çevre tasarım parametrelerini, gayri resmi eğitim kurumlarının tasarımında kullanılırsa, 2-11 yaş arası çocuklarda, öğrenmeye katkı koyup koymayacağını analiz etmektir. Öğrenme, eğitimin ana hedefidir, bu nedenle çalışma, Montessori ve Reggio Emilia olarak seçilen ünlü eğitim yaklaşımlarının resmi tasarımdan gayri resmi bağlama uyarlanabilecek çevresel tasarım kriterlerini araştıracaktır. Seçilen tasarım kriterleri 'Tanınabilirlik, Antropometrik tasarım, Sosyal alan ve Dış mekanda öğrenme 'dir.'Boston Çocuk Müzesi, Chicago Çocuk Müzesi, Incheon Çocuk Bilimi Müzesi, Çocuk Sanat Müzesi, Brooklyn Çocuk Müzesi, Houston Çocuk Müzesi, Indianapolis Çocuk Müzesi, Knock-knock Çocuk Müzesi, Muzeiko America içinBulgaristan Çocuk Müzesi, Papalote Museo Planet Play önceki literatürden, internet sayfalarından, farklı içeriklere sahip 10 çocuk müzesinin mimari çizimleri ve fotoğrafları bulunup ve seçilen tasarım kriterleri çerçevesinde incelenip ,çalışmanın sonunda nicel olarak analiz edilecektir. Montessori yaklaşımından bir çevresel tasarım kriteri olan antropometrik tasarım, kullanıcı gruplarının boyutlarının ,öğrenmeyi kesintiye uğratmayacak şekilde tasarlanmış iç mekan ölçülerinin kontrol edilmesinde, Montessori yaklaşımından sosyal mekanlar parametresi, farklı yaş gruplarındaki müze ziyaretçilerinin bilgilerini paylaşmak için toplanma yerleri olarak tasarlanan mekanların varlığı,Montessori yaklaşımından dış mekan öğrenme alanları, oyun için doğal ortam koşullarının iç mekanla entegre olup olmadığını kontrol etmek için kullanılacak ve Reggio Emilia yaklaşımından tanınabilirlik parametresi, belirli bir mimari dil tarafından inşa edilen mekan kimliğinin varlığını kontrol etmek için kullanılacak ve bu da bir mekansal algı duygusu yaratacağı öngörülerek ,incelenen mekanlar bu çerçevede analiz edilecektir.. Sonuç olarak, Reggio Emilia'nın okuldaki öğrenme sürecini geliştirmek için 3. öğretmen olarak çevreyi vurgulaması ışığında, Montessori ve Reggio Emilia eğitimi çevresel tasarım ilkeleriyle çocuklar için tasarlanan mekânlardaki çevresel tasarımının, seçilen müzelerin mimarisine uyarlandığında bu mekanlarda, öğrenmeye katkı koyması hedeflenir. en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Thesis Tez en_US
dc.title The Role of Interior Design in Enhancing Learning Ability in a Children’s Museum Context en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Architecture, Dept. of Interior Architecture en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record