The present study employs the theoretical tenets of public sphere, communicative
action and the logic of connective action to investigate how new media technologies
are leading the way for new forms of political inclusion campaigns and political
activity among youth in Nigeria by examining the activities of the
#NotTooYoungToRun (NTYTR) and #EndSARS campaigns in Nigeria and the drive
for change in youth participation.
Probing the activities of both campaigns, the present study sampled 22,064 publicly
available tweets from online protesters whose activities were recorded in the hashtags
under investigation. The study answers three questions; what issues challenge the
youths from accessing formal political, economic and social opportunities as expressed
by Nigerian youths on Twitter in the NTYTR and #EndSARS campaigns? How are
youths using Twitter to campaign against perceived challenges in Nigeria’s political,
economic and social life in the NTYTR and #EndSARS campaigns? What suggestions
are offered by youths in the NTYTR and #EndSARS campaigns on Twitter on how to
increase their participation in Nigeria’s political, economic and social life? Findings
strongly reveal that Twitter offers an avenue for Nigerian youths to converge and
discuss issues in patterns that are evident in the public sphere by using their
personalized action frames. Through content analysis, the study established that a
common problem identified in both campaigns studied is the systemic marginalization
of young people from access to opportunities that would advance their wellbeing
politically, economically and socially. This has further prevented their full
participation in formal politics while also threatening their livelihood. The study found
that the youths’ attempt to resolve this challenge has involved the use of social media
platforms like Twitter to lobby international organizations for support for their causes.
ÖZ:
Bu çalışma, yeni medya teknolojilerinin Nijerya'daki gençler arasında siyasi katılım
kampanyalarının ve siyasi faaliyetlerin yeni biçimlerine nasıl öncülük ettiğini
araştırmak için kamusal alan, iletişimsel eylem ve bağlayıcı eylemin teorik ilkelerini
kullanıyor. Ayrıca, Nijerya'daki #NotTooYoungToRun (NTYTR) ve #EndSARS
kampanyalarının faaliyetlerini ve gençlerin bu eylemelere katılımındaki değişim
hareketini inceliyor. Her iki kampanyanın faaliyetlerini araştıran bu çalışma,
faaliyetleri incelenen hashtag'lerde kaydedilen çevrimiçi protestoculardan kamuya
açık 22.064 tweet'i örnekledi. Çalışma üç soruyu yanıtlıyor; Nijeryalı gençlerin
Twitter'da NTYTR ve #EndSARS kampanyalarında ifade ettikleri gibi gençleri resmi
siyasi, ekonomik ve sosyal fırsatlara erişmekten alıkoyan sorunlar nelerdir? Gençler,
NTYTR ve #EndSARS kampanyalarında Nijerya'nın siyasi, ekonomik ve sosyal
yaşamında algılanan zorluklara karşı kampanya yürütmek için Twitter'ı nasıl
kullanıyor? Twitter'da NTYTR ve #EndSARS kampanyalarında gençlerin Nijerya'nın
siyasi, ekonomik ve sosyal yaşamına katılımlarını nasıl artırabilecekleri konusunda ne
gibi öneriler sunuluyor? Bulgular, Twitter'ın Nijeryalı gençlerin kişiselleştirilmiş
eylem çerçevelerini kullanarak kamusal alanda belirgin olan kalıplardaki sorunları bir
araya getirip tartışmaları için bir yol sunduğunu güçlü bir şekilde ortaya koyuyor.
İçerik analizi yoluyla incelenen her iki kampanyada da tanımlanan ortak bir sorunun,
gençlerin siyasi, ekonomik ve sosyal olarak refahlarını artıracak fırsatlara erişimden
sistematik olarak marjinalleşmesi olduğunu ortaya çıkmıştır. Bu durum, gençlerin
resmi siyasete tam katılımlarını engellerken, yaşamlarını da tehdit etti. Bu çalışma;
gençlerin bu zorluğu çözme girişimleri, amaçlarına destek bulmak, ve uluslararası
kuruluşlara lobi yapmak için Twitter gibi sosyal medya platformlarını kullanmayı
tercih ettiğini ortaya koydu.