Youth Involvement in Politics and the Use of Social Media for Activism: A Case Study of Not Too Young To Run & EndSARS Campaigns in Nigeria

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Ersoy, Metin
dc.contributor.author Dambo, Tamar Haruna
dc.date.accessioned 2025-11-14T13:51:11Z
dc.date.available 2025-11-14T13:51:11Z
dc.date.issued 2021-07
dc.date.submitted 2021-07
dc.identifier.citation Dambo, Tamar Haruna. (2021). Youth Involvement in Politics and the Use of Social Media for Activism: A Case Study of Not Too Young To Run & EndSARS Campaigns in Nigeria. Thesis (Ph.D.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Communication and Media Studies, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/6522
dc.description Doctor of Philosophy in Communication and Media Studies. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (Ph.D.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication And Media Studies, 2021. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Metin Ersoy en_US
dc.description.abstract The present study employs the theoretical tenets of public sphere, communicative action and the logic of connective action to investigate how new media technologies are leading the way for new forms of political inclusion campaigns and political activity among youth in Nigeria by examining the activities of the #NotTooYoungToRun (NTYTR) and #EndSARS campaigns in Nigeria and the drive for change in youth participation. Probing the activities of both campaigns, the present study sampled 22,064 publicly available tweets from online protesters whose activities were recorded in the hashtags under investigation. The study answers three questions; what issues challenge the youths from accessing formal political, economic and social opportunities as expressed by Nigerian youths on Twitter in the NTYTR and #EndSARS campaigns? How are youths using Twitter to campaign against perceived challenges in Nigeria’s political, economic and social life in the NTYTR and #EndSARS campaigns? What suggestions are offered by youths in the NTYTR and #EndSARS campaigns on Twitter on how to increase their participation in Nigeria’s political, economic and social life? Findings strongly reveal that Twitter offers an avenue for Nigerian youths to converge and discuss issues in patterns that are evident in the public sphere by using their personalized action frames. Through content analysis, the study established that a common problem identified in both campaigns studied is the systemic marginalization of young people from access to opportunities that would advance their wellbeing politically, economically and socially. This has further prevented their full participation in formal politics while also threatening their livelihood. The study found that the youths’ attempt to resolve this challenge has involved the use of social media platforms like Twitter to lobby international organizations for support for their causes. en_US
dc.description.abstract ÖZ: Bu çalışma, yeni medya teknolojilerinin Nijerya'daki gençler arasında siyasi katılım kampanyalarının ve siyasi faaliyetlerin yeni biçimlerine nasıl öncülük ettiğini araştırmak için kamusal alan, iletişimsel eylem ve bağlayıcı eylemin teorik ilkelerini kullanıyor. Ayrıca, Nijerya'daki #NotTooYoungToRun (NTYTR) ve #EndSARS kampanyalarının faaliyetlerini ve gençlerin bu eylemelere katılımındaki değişim hareketini inceliyor. Her iki kampanyanın faaliyetlerini araştıran bu çalışma, faaliyetleri incelenen hashtag'lerde kaydedilen çevrimiçi protestoculardan kamuya açık 22.064 tweet'i örnekledi. Çalışma üç soruyu yanıtlıyor; Nijeryalı gençlerin Twitter'da NTYTR ve #EndSARS kampanyalarında ifade ettikleri gibi gençleri resmi siyasi, ekonomik ve sosyal fırsatlara erişmekten alıkoyan sorunlar nelerdir? Gençler, NTYTR ve #EndSARS kampanyalarında Nijerya'nın siyasi, ekonomik ve sosyal yaşamında algılanan zorluklara karşı kampanya yürütmek için Twitter'ı nasıl kullanıyor? Twitter'da NTYTR ve #EndSARS kampanyalarında gençlerin Nijerya'nın siyasi, ekonomik ve sosyal yaşamına katılımlarını nasıl artırabilecekleri konusunda ne gibi öneriler sunuluyor? Bulgular, Twitter'ın Nijeryalı gençlerin kişiselleştirilmiş eylem çerçevelerini kullanarak kamusal alanda belirgin olan kalıplardaki sorunları bir araya getirip tartışmaları için bir yol sunduğunu güçlü bir şekilde ortaya koyuyor. İçerik analizi yoluyla incelenen her iki kampanyada da tanımlanan ortak bir sorunun, gençlerin siyasi, ekonomik ve sosyal olarak refahlarını artıracak fırsatlara erişimden sistematik olarak marjinalleşmesi olduğunu ortaya çıkmıştır. Bu durum, gençlerin resmi siyasete tam katılımlarını engellerken, yaşamlarını da tehdit etti. Bu çalışma; gençlerin bu zorluğu çözme girişimleri, amaçlarına destek bulmak, ve uluslararası kuruluşlara lobi yapmak için Twitter gibi sosyal medya platformlarını kullanmayı tercih ettiğini ortaya koydu. en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Thesis Tez en_US
dc.title Youth Involvement in Politics and the Use of Social Media for Activism: A Case Study of Not Too Young To Run & EndSARS Campaigns in Nigeria en_US
dc.type doctoralThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication And Media Studies en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record