Entrepreneurship is a key driver of economic growth. Although there is general
agreement on its importance, there are a variety of opinions on what triggers and
sustains entrepreneurial activity. Furthermore, as policy makers become more aware
that economic policies should not only be assessed based on economic outcomes but
also on their ability to improve well-being of the society, the issue of well-being of
entrepreneurs also becomes a critical issue to be investigated. Moreover, the fact that
entrepreneurs are a very heterogeneous group that may range from Elon Musk on one
extreme to a young man collecting waste paper to sell it, shows us that we need to
differentiate between opportunity entrepreneurs which have become entrepreneurs to
follow a dream and necessity entrepreneurs that had to become self-employed due to
lack of alternative forms of employment available.
This dissertation consists of two studies. The first study analyzes three groups of
motivational factors affecting entrepreneurship and perceptions of opportunity for
entrepreneurs: social, cultural, and economic factors. Hence, Study One uses data from
the “Global Entrepreneurship Monitor” (GEM) Project to analyze the factors
motivating entrepreneurs to start their own businesses. Uncertainty Avoidance level of
the countries are also investigated to see if it influences the likelihood of becoming an
entrepreneur. The study uses entrepreneurship data from GEM data set for 54 countries
and matches the uncertainty avoidance value for each country from Hofstede dataset
(2011).
The purpose of Study Two is to show how autonomy, competence and meaningful
work serves as mechanisms through which opportunity entrepreneurship leads to
higher levels of well-being, and how this relationship may be altered by the country’s
level of individualism. Global Entrepreneurship Monitor data for 37 countries and
14,514 individuals that are active in early stage entrepreneurship are used to
investigate the relationship between opportunity entrepreneurship and well-being. To
account for the nested nature of our data, we use a multilevel model to assess how
factors of autonomy and competence as components of self-determination and
meaningful work as a component of decent work mediate the opportunity
entrepreneurship and well-being relationship. We also test the moderating effects of
individualism cultural dimension at the country level on the relationship between
opportunity entrepreneurship and well-being.
ÖZ:
Girişimcilik ekonomik gelişmenin itici gücü olarak kabul edilmektedir. Ancak önemi
ile ilgili olarak genel bir görüş birliği olsa da girişimciliği etkileyen ve devamlılığını
sağlayan faktörlerin neler olduğu konusunda farklı görüşler bulunmaktadır. Bunun
yanında, politika oluşturucular ekonomik kararların sadece ekonomik etkilerinin değil
sosyal refah ve bireylerin iyi olma hali ile de değerlendirilmesi gerektiğini görmeye
başlamıştır. Bununla birlikte girişimcilerin iyi olma hali ve girişimciliğin iyi olma
haline etkisi de önemli bir araştırma konusu olmuştur. Dahası, girişimcilerin homojen
bir grup olmaması ve Elon Musk gibi birisine girişimci derken atık kağıtları satmak
için toplayan yoksul bir gencin de girişimci olarak sınıflandırılması bize fırsat
girişimcileri ve gereklilik girişimcilerinin ayrımının yapılması gerektiğini
göstermektedir. Fırsat girişimcileri bir hayali gerçekleştirmek için girişimciliği
seçerken gereklilik girişimcileri başka alternatif iş imkanları olmadığından dolayı
girişimciliğe başlamak durumunda kalmaktadır.
Bu çalışma iki araştırmadan oluşmaktadır. Birinci araştırma girişimciliğe girişi
etkileyen faktörleri incelemektedir. Global Entrepreneurship Monitor verileri
kullanılarak bireylerin girişimci olmasını etkileyen kişisel, sosyal ve kültürel faktörler
araştırılmıştır. Bireysel ve sosyal özelliklerin yanında ülkelerin belirsizlikten kaçınma
kültür boyutları verilerimize eklenerek incelenmiştir. Araştırmada 54 ülke yer
almıştır.
İkinci araştırmada ise otonom olma, yeterlilik ve anlamlı iş değişkenlerinin fırsat
girişimcilerinin iyi olma halinin daha yüksek olmasına yol açmada aracılık rolü
incelenmektedir. Bunun yanında fırsat girişimciliği ile iyi olma hali arasındaki
ilişkinin bireyci ve kolektivist kültürel ortamlarda ne gibi farklılıklar gösterdiği de
incelenmektedir. Fırsat girişimciliği ve iyi olma hali arasındaki ilişki 37 ülkeden
14,514 girişimci verisinin Global Entrepreneurship Monitor veri setinden alınması ile
incelenmiştir. Verilerimizin ülke kültürü ve ekonomik özelliklerine göre kümelenme
özelliği dikkate alınarak çok düzeyli modelleme kullanılmıştır.