E-wallets and mobile payment systems provide fast, secure, and convenient
payment in transactions services while minimizing the need for human interaction.
However, the adoption of the technology has had varying levels of success. Using a
sample of 300 respondents, the study randomly assigned participants into three
conditions and provided different information on how they would be reimbursed by
their bank in case of fraud. In the three conditions, this study analyzed how prior
consumer knowledge about e-wallet technology along with perceived usefulness,
perceived ease of use, and trust may be related to the attitudes on the use of e-wallet
which subsequently relates to the intentions to use this technology. The findings
suggest that consumer knowledge about e-wallet technology, relates to perceived
usefulness, perceived ease of use and trust which are known to influence attitude and
behavioral intention to adopt and use new technologies such as the e-wallet. In
addition, the results displayed that those respondents who were assured of immediate
reimbursement in case of fraud may have higher intention to adopt e-wallet when
compared to those who were informed of delayed reimbursement or those given no
information. While, the ANOVA results provided tentative support the hypothesis that
assurance of reimbursement will improve the intention to use e-wallet, the ANCOVA
findings demonstrate that when prior consumer knowledge is taken into consideration
and groups are compared with this factor in the equation, the group differences
disappear.
ÖZ:
Elektronik cüzdan sistemi temas gerektirmeyen hızlı, güvenilir ve kullanışı
kolay ödeme hizmeti sunmaktadır. Ancak, bu sistemin yaygınlaşması çeşitli
seviyelerde başarılı olmuştur. 300 kişilik bir örnekleme topluluğu baz alınarak bunlar
üç ayrı gruba bölünmüş ve her bir gruba dolandırıcılık olması halinde bankadan farklı
bir süre içerisinde geri ödeme yapılacağı bilgisi verilmiştir. Her üç grup için de
elektronik cüzdanla ilgili müşteri ön bilgilendirmesinin algılanan kullanışlılık,
algılanan kullanım kolaylığı ve güvenlik üzerindeki etkileri ile bunların davranış ve
kullanım niyeti üzerindeki etkileri incelenmiştir. Sonuçlar müşteri ön
bilgilendirmesinin algılanan kullanışlılık, algılanan kullanım kolaylığı ve güvenlikle
ilişkili olduğunu ve bunların da davranış ve kullanım niyetini etkilediğini
önermektedir. Buna ek olarak, sonuçlar dolandırıcılık halinde hemen geri ödeme
alınacağı sözü verilen müşterilerin belirli bir süre sonra ödeme yapılacağı sözü verilen
veya hiç bir bilgi verilmeyen müşterilere kıyasla daha yüksek elektronik cüzdan
kullanım niyeti olduğu göstermektedir. ANOVA sonuçları geri ödeme garantisinin
elektronik cüzdan kullanım niyetini artırdığını izah etmektedir. ANCOVA sonuçları
ise müşteri ön bilgilendirme dikkate alındığında gruplar arası farklılıkların ortadan
kalktığını göstermektedir.