Determinants of Customer Acceptance of E-wallet Financial Transaction Technology

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Tanova, Cem
dc.contributor.author Kınış, Fatma
dc.date.accessioned 2025-11-28T08:45:25Z
dc.date.available 2025-11-28T08:45:25Z
dc.date.issued 2023-01
dc.date.submitted 2023-01
dc.identifier.citation Kınış, Fatma. (2023). Determinants of Customer Acceptance of E-wallet Financial Transaction Technology. Thesis (Ph.D.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Business Administration, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/6541
dc.description Doctor of Philosophy in Business Administration. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (Ph.D.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration, 2023. Supervisor: Prof. Dr. Cem Tanova en_US
dc.description.abstract E-wallets and mobile payment systems provide fast, secure, and convenient payment in transactions services while minimizing the need for human interaction. However, the adoption of the technology has had varying levels of success. Using a sample of 300 respondents, the study randomly assigned participants into three conditions and provided different information on how they would be reimbursed by their bank in case of fraud. In the three conditions, this study analyzed how prior consumer knowledge about e-wallet technology along with perceived usefulness, perceived ease of use, and trust may be related to the attitudes on the use of e-wallet which subsequently relates to the intentions to use this technology. The findings suggest that consumer knowledge about e-wallet technology, relates to perceived usefulness, perceived ease of use and trust which are known to influence attitude and behavioral intention to adopt and use new technologies such as the e-wallet. In addition, the results displayed that those respondents who were assured of immediate reimbursement in case of fraud may have higher intention to adopt e-wallet when compared to those who were informed of delayed reimbursement or those given no information. While, the ANOVA results provided tentative support the hypothesis that assurance of reimbursement will improve the intention to use e-wallet, the ANCOVA findings demonstrate that when prior consumer knowledge is taken into consideration and groups are compared with this factor in the equation, the group differences disappear. en_US
dc.description.abstract ÖZ: Elektronik cüzdan sistemi temas gerektirmeyen hızlı, güvenilir ve kullanışı kolay ödeme hizmeti sunmaktadır. Ancak, bu sistemin yaygınlaşması çeşitli seviyelerde başarılı olmuştur. 300 kişilik bir örnekleme topluluğu baz alınarak bunlar üç ayrı gruba bölünmüş ve her bir gruba dolandırıcılık olması halinde bankadan farklı bir süre içerisinde geri ödeme yapılacağı bilgisi verilmiştir. Her üç grup için de elektronik cüzdanla ilgili müşteri ön bilgilendirmesinin algılanan kullanışlılık, algılanan kullanım kolaylığı ve güvenlik üzerindeki etkileri ile bunların davranış ve kullanım niyeti üzerindeki etkileri incelenmiştir. Sonuçlar müşteri ön bilgilendirmesinin algılanan kullanışlılık, algılanan kullanım kolaylığı ve güvenlikle ilişkili olduğunu ve bunların da davranış ve kullanım niyetini etkilediğini önermektedir. Buna ek olarak, sonuçlar dolandırıcılık halinde hemen geri ödeme alınacağı sözü verilen müşterilerin belirli bir süre sonra ödeme yapılacağı sözü verilen veya hiç bir bilgi verilmeyen müşterilere kıyasla daha yüksek elektronik cüzdan kullanım niyeti olduğu göstermektedir. ANOVA sonuçları geri ödeme garantisinin elektronik cüzdan kullanım niyetini artırdığını izah etmektedir. ANCOVA sonuçları ise müşteri ön bilgilendirme dikkate alındığında gruplar arası farklılıkların ortadan kalktığını göstermektedir. en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Thesis Tez en_US
dc.subject Business Administration Department en_US
dc.subject Mobile commerce--Mobile Paymen Systems--E-Wallets en_US
dc.subject Electronic Funds Transfers--Security en_US
dc.subject Technology Acceptance Model en_US
dc.subject E-wallet en_US
dc.subject Mobile Payment en_US
dc.subject Consumer Knowledge en_US
dc.subject Trust en_US
dc.title Determinants of Customer Acceptance of E-wallet Financial Transaction Technology en_US
dc.type doctoralThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record