Effects of Lighting in the Creation of the Character of Spaces in Hotel Environments: The Case study of Lobbies of Hotels Designed by the Idea Mimarlık Company

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.author Arıkan, Mustafa
dc.date.accessioned 2013-08-16T10:41:14Z
dc.date.available 2013-08-16T10:41:14Z
dc.date.issued 2013
dc.identifier.citation Arikan, Mustafa. (2013). Effects of Lighting in the Creation of the Character of Spaces in Hotel Environments: The Case study of Lobbies of Hotels Designed by the Idea Mimarlık Company. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Interior Architecture, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/684
dc.description Master of Science in Interior Architecture. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Architecture, Dept. of Interior Architecture, 2013. Supervisor: Assist. Prof. Dr. A. Banu Cavuşoğlu. en_US
dc.description.abstract ABSTRACT: Five star hotels generally have high standards of architectural design and interior design. The lighting fixtures and effects are generally unique to the hotel itself. Therefore by investigating how the lighting effects bring forward the character of a hotel, the thesis tries to determine the degree of consideration and success in relation on the various spaces within the hotel. The problem statement is how are the lighting design considered within five star hotels, the consistency of lighting design, in terms of the spatial character creation, and its significance. The main aim of the thesis is to investigate lighting effects and its correspondence to the general spatial character relationship within five star hotels. The hotels lobbies will be the main focus as the type of space that gives the initial idea about the general spatial character throughout the hotel. The thesis undergoes a literature review where the classifications of hotels, hotel lighting, hotel lobbies, lighting fixtures, lighting effects, and the types of lighting methods used within hotels. This will serve as a base for the analysis criteria and evaluation of the hotels chosen for the case studies. Furthermore the thesis observes lighting fixtures and their location within the lobby spaces of the hotels through case studies. The research method that is used within the thesis is a qualitative type research. The main body of the research will be conducted through literature review, this will comprise of scientific background that forms the criteria basis for the evaluation tables of the hotels lighting. The assessment of the case studies the similarities and differences, along with the spatial character and what the lighting provides within the lobby spaces were definable with each hotel having their own lighting methods, techniques, effects and concepts. The conclusion of the findings assesses the lighting type’s fixtures and the desired effects within the design of the hotels, the tables show detailed information on how the lighting methods, techniques and fixtures are used within each hotel. The topics of the thesis were discussed through the perspective of lighting design and the commonality of lighting designs within five star hotels. The lighting design of five star hotels needs to be considered during the design process to achieve desired standards within hotel spaces. Keywords: Lighting design, five star hotels, hotel lobbies, spatial character. …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ÖZ: Beş yıldızlı oteller mimari ve iç mimari tasarımda genelde yüksek standartlara sahiptir. Otellerin aydınlatma armatürleri ve etkileri genelde otelin kendisine özgüdür. Bu nedenle, aydınlatma etkilerinin bir otelin karakterini nasıl ortaya çıkardığı araştırılarak, denemeler otel içerisinde birbiri ile ilişkili çeşitli alanlarda önem ve başarı derecesini belirliyor. Problem bildirimi beş yıldızlı otellerde mekân karakteri yaratmada açısından mekânlarda aydınlatmanın tasarımın parçası olmasıdır. Tezin ana amacı, beş yıldızlı oteller içinde ışık etkileri ve genel mekânsal karakteri ilişkisi olan akademik yazımları araştırmaktır. Otel lobileri, otel genelinde genel mekânsal karakter hakkında ilk fikir veren alan türü olarak ana odak noktası olacaktır. Tez literatüründe süre gelen otel aydınlatmaları, otel lobileri, aydınlatma armatürleri, ışık etkileri ve otel içerisinde kullanılan aydınlatma yöntemleri ve türlerinin sınıflandırılması yapılmıştır. Bu analiz kriterleri ve alan çalışmaları, seçilen otel değerlendirmeleri için bir zemin olarak hizmet verecektir. Ayrıca tez gözlemlerinde alan çalışmaları ile lobi içerisinde aydınlatma armatürleri ve konumları gözlemlendi. Tez içerisinde kullanılan araştırma türü nitel bir araştırma türüdür. Araştırmanın ana gövdesi literatür yoluyla yapılacaktır, bu otel aydınlatması değerlendirme tabloları için kriterler temeli oluşturan bilimsel altyapı olacaktır. Değerlendirme alan çalışlarındaki benzerlikler ve farklılıklar eşliğinde mekânsal karakter ve lobi alanlarında ışığın oynadığı rol ve her otelin kendine özgü aydınlatma metotları, teknikleri, etkileri ve ana fikirleri belirlendi. Ortaya çıkan bulguların ışığında, var olan aydınlatma türü ve otel tasarımı içerinde istenilen etkileri, tablo aydınlatma yöntemleri, teknikleri ve her otelin içerisinde aydınlatmanın nasıl kullanıldığına ilişkin ayrıntılı bilgileri verildi. Tez konuları, beş yıldızlı oteller içinde aydınlatma tasarımı ve aydınlatma tasarımları ortak perspektifinden ele alınmıştır. Beş yıldızlı otellerin aydınlatma tasarımında istenilen standartlara ulaşmak için aydınlatma tasarımı dikkate alınması gereken bir unsurdur. Anahtar kelimeler: Aydınlatma tasarımı, beş yıldız oteller, otel lobileri, mekânsal karakter. en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) en_US
dc.subject Interior Architecture en_US
dc.subject Hotels - Interior Design - Lighting en_US
dc.subject Idea Mimarlik Company en_US
dc.subject Lighting Design - Five Star Hotels - Hotel Lobbies - Spatial Character en_US
dc.title Effects of Lighting in the Creation of the Character of Spaces in Hotel Environments: The Case study of Lobbies of Hotels Designed by the Idea Mimarlık Company en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record